ChatGPT برای سئو : 10 روش موثر برای استفاده از آن

ChatGPT در پایان سال 2022 طوفانی به اینترنت زد و سازنده آن، OpenAI، از قبل انتظار دارد تا پایان سال 2023 بیش از 200 میلیون دلار درآمد داشته باشد و در سال 2024 به یک میلیارد دلار برسد.

همه در حال یادگیری امکانات بی پایانی هستند که هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال به طور کلی فراهم می کند. و در حوزه سئو، کاربردهای بالقوه هیجان انگیزی وجود دارد.

در حالی که ChatGPT هنوز جوان است، اکنون کارهای زیادی می تواند انجام دهد تا به شما در تلاش های سئو کمک کند.

در این وبلاگ، من 10 مورد از موثرترین کاربردهای ChatGPT را برای ایجاد استراتژی های سئو موثرتر گردآوری کرده ام.

مشاور دیجیتال مارکتینگ

ChatGPT چیست و چرا مردم به آن علاقه مند هستند؟

ChatGPT چیست و چرا مردم به آن علاقه مند هستند؟

ChatGPT یا "Generative Pretrained Transformer" یک ربات چت با هوش مصنوعی است که می تواند مکالمات واقعی با یک انسان را شبیه سازی کند، در اینترنت برای اطلاعات جستجو کند، جوک بگوید، ایده هایی ارائه دهد و موارد دیگر.

مزایای ChatGPT پس از راه اندازی در نوامبر 2022 به سرعت برای عموم آشکار شد. مایکروسافت پتانسیل آن را دید و به سرعت 10 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد.

ChatGPT توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این تا حدی به این دلیل است که از فناوری هوش مصنوعی جذاب استفاده می کند، اما عمدتاً به این دلیل است که صرفاً یک محصول فوق العاده است. ChatGPT تجربه کاربری یک رابط چت بات را با قابلیت های قدرتمند هوش مصنوعی ترکیب می کند.

برنامه های بی شماری برای آن وجود دارد و استفاده از آن بسیار ساده است.

همانطور که احتمالاً می‌دانید، من گاهی اوقات به سئو می‌پردازم، بنابراین اجازه دهید برخی از بهترین راه‌هایی را که برای استفاده از ChatGPT برای سئو پیدا کرده‌ام، به شما معرفی کنم.


نحوه استفاده از ChatGPT برای سئو

نحوه استفاده از ChatGPT برای سئو

جنبه‌های مختلف بی‌شماری برای سئو وجود دارد، از پیاده‌سازی روی صفحه، بهبودهای فنی، ساختن محتوای مؤثر برای خوانندگان، و موارد دیگر.

بسته به اطلاعاتی که ChatGPT را تغذیه می کنید، می توانید نتایج بسیار خوبی را برای گنجاندن در استراتژی سئو خود کسب کنید.

من ChatGPT را در انواع مختلف تست های سئو قرار دادم تا ببینم چه نتایجی می تواند برای من ایجاد کند.

به خاطر داشته باشید که برخی از پاسخ‌ها ممکن است برای اهداف سئو شما مناسب نباشند و اطلاعات همیشه دقیق نیستند - ChatGPT در حال حاضر تنها تا سال 2021 داده‌های آنلاین را ذخیره می‌کند و حتی در آن زمان، همچنان ممکن است کارها را اشتباه کند. بنابراین مراقب باشید که چه چیزی از ChatGPT بیرون می آورید و همیشه آن را دوباره بررسی کنید.

در اینجا چیزی که من پیدا کردم نشان می دهد یک استراتژی بازاریابی ChatGPT چقدر می تواند برای سئو وب سایت شما مؤثر باشد.

 

1. کلمات کلیدی مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر خود را بخواهید

برای شروع، می‌توانید از ChatGPT بخواهید فهرستی از کلمات کلیدی مشابه با کلماتی را که برای کسب‌وکار یا مشتری خود هدف قرار داده‌اید، به شما ارائه دهد.

فرض کنید شما یک پیتزا فروشی در تهران هستید که سعی می کنید کسب و کار تان بیشتر دیده شود.

از ChatGPT برای کلمات کلیدی مرتبط با «پیتزا در شهر تهران» بخواهید.

در برخی موارد، ممکن است پاسخ هایی دریافت کنید که به شما امکان می دهد به روشی کاملاً متفاوت به کسب و کار خود فکر کنید.

ممکن است هرگز فکر نکرده باشید که پیتزای گیاهی برای مشتری های خود سرو کنید، اما بسته به محیط، ممکن است حجم جستجوی بالقوه ای در آن مناطق وجود داشته باشد و شما باید برای آن بهینه سازی کنید.

البته، هنوز باید عباراتی را پیدا کنید که برای استراتژی کلی و مشتریان شما منطقی باشد، بنابراین ChatGPT نمی تواند همه کارها را برای شما انجام دهد. کاری که می تواند انجام دهد این است که جرقه هایی را برای شما ایجاد کند تا استراتژی سئوی خود را در مسیرهای جدیدی هدایت کنید.

 

2. ایجاد محتوا پیرامون موضوعات خاص

هنگامی که آن کلمات کلیدی را انتخاب کردید، نوبت به ایجاد محتوا برای رتبه بندی آنها می رسد.

با کمک ChatGPT، می توانم آن کلمات کلیدی را به آن وصل کنم، موضوعی به آن بدهم، و اجازه دهم محتوایی برای من بنویسد تا از آن استفاده کنم.

به هدف نهایی خود توجه کنید. ChatGPT با مشخص کردن اینکه می‌خواهم مانند یک صاحب کسب‌وکار کوچک به نظر برسم یا بزرگ، آن را در نظر می‌گیرد تا پاسخی متناسب‌تر ایجاد کند.

با این حال، بازاریاب‌های دیجیتال باید در اینجا هنگام استفاده از ChatGPT برای نوشتن درخواست‌ها دقت بیشتری داشته باشند. اطلاعات نه تنها می تواند نادرست باشد، بلکه باید از هرگونه احتمال سرقت ادبی از دیگر منابع برتر آنلاین جلوگیری کنید.

بنابراین، از ChatGPT استفاده کنید تا تولید محتوای خود را شروع کنید تا بتوانید با برند خود را ارتقا دهید.

کپی رایتینگ هوش مصنوعی با گذشت زمان و همچنین کیفیت محتوا بهبود می یابد. بهتر است خودتان با آن راحت باشید تا از رقبا پیشی بگیرید.

 

3. یک فهرست کلیدواژه در مورد هدف جستجو ایجاد کنید

اگر ChatGPT بتواند کل متن را با استفاده از یک فیلتر درخواستی (صاحب کسب و کار کوچک) بنویسد، مشکلی برای ارائه کلمات کلیدی مناسب‌تر نیز نخواهد داشت.

با تمرکز بر هدف جستجو، ChatGPT می تواند ایده های خوبی برای شروع لیست کلمات کلیدی خود به شما ارائه دهد.

مشتریان به دنبال چه چیزی هستند که آنها را به سمت محصول یا خدمات شما سوق دهد؟

کلمات خود را به جای آنچه ارائه می دهید بر روی ارضای خواسته های مشتری متمرکز کنید.

و به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که ChatGPT به شما این ایده را داده است، به این معنی نیست که ایده خوبی است. حتماً تحقیقات خود را انجام دهید تا بدانید کدام کلمات کلیدی باید دنبال شوند.

 

4. عناوین/توضیحات متا را ایجاد کنید

همچنین می‌توانید ایده‌های مختلفی برای عنوان‌های متا و توضیحات متا برای صفحه وب خود ایجاد کنید و عناصری را از هر کدام که دوست دارید جمع آوری کنید.

البته، هوش انسانی را از نسخه خود حذف نکنید. شما هنوز به متن نیاز دارید تا لحن و صدای برند خود را نشان دهد، بنابراین همیشه مطمئن شوید که خودتان مسائل را درک می کنید. علاوه بر این، اگر کلمات کلیدی خاصی وجود دارد که می‌دانید می‌خواهید هدف قرار دهید، حتماً خودتان آن‌ها را به آن اضافه کنید.

 

5. سوالات متداول ایجاد کنید

اگر می‌خواهید بدانید مردم بیشتر درباره محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید چه سؤالاتی می‌پرسند، به‌جای اینکه به خودتان نگاه کنید، از ChatGPT بپرسید.

همراه با برخی از تحقیقات اولیه پرسش‌های متداول SERP و کمک از ابزاری مانند AnswerThePublic، می‌توانید فهرستی قوی از سؤالات ایجاد کنید که بتوانید در اطراف آن محتوا بسازید.

 

6. فهرستی از موضوعات بالقوه برای استراتژی محتوای خود ارائه دهید

بازاریابان می‌آموزند که استراتژی نوشتن محتوای ChatGPT چقدر می‌تواند موثر باشد، زیرا می‌تواند با ایجاد موضوع در زمان شما صرفه‌جویی کند.

بیایید از یک مثال تازه استفاده کنیم. اگر یک سرویس بانکداری آنلاین جدید هستید که به دنبال آموزش خصوصیات منحصر به فرد پلتفرم خود به مردم هستید، ChatGPT می تواند موضوعات و روش های بی شماری را برای ایجاد و اشتراک گذاری محتوای آموزشی برای شما بیاندیشد.

البته، به نظر می رسد که وبلاگ نویسی و بازاریابی رسانه های اجتماعی از استراتژی های بازاریابی محتوا هستند. با این حال، گزاره‌های خاص مانند راهنماها و نمودارهای مقایسه می‌توانند شما را به فکر راه‌های جایگزین عالی برای نمایش محتوا بیاندازند.

مثل همیشه، می خواهید این مخاطب را به سطح بعدی ببرید.

مخاطب شما چه چیزی را می خواهد ببیند؟

به عنوان مثال، بانکداران به مجموعه ای بسیار متفاوت از موضوعات و قالب های محتوا از بانکداران مصرف کننده نیاز دارند.

 

7. کمک به بررسی املا/گرامر

این یکی از علایق من است.

بعد از اینکه مقداری کپی نوشتید، آن را در ChatGPT قرار دهید و از آن بخواهید هر گونه اشتباه املایی یا گرامری را که ممکن است وجود داشته باشد را انتخاب کند.

من رهبری ChatGPT را بر عهده گرفتم و محتوایی در مورد مزایای خدمات بانکداری آنلاین خود ایجاد کردم. ChatGPT به راحتی تایپ ناشیانه من را پیدا کرد و تصحیح کرد.

ساده. تاثير گذار. با ارزش به همین دلیل است که ChatGPT تنها پنج روز طول کشید تا به یک میلیون کاربر برسد.

 

8. ایمیل هایی برای ایجاد بک لینک ایجاد کنید

برای اینکه ببینید ChatGPT واقعاً قادر به انجام چه کاری است، از آن بخواهید که ایمیل بک لینک ارتباطی شما را برای شما بنویسد.

من ChatGPT را از طریق یک آزمون کوچک در اینجا امتحان کردم و نتایج بسیار جالبی گرفتم. من به آن دستور بدی دادم - ایمیل را بنویسید "انگار که از ترافیک ناامید هستم."

بدیهی است که هیچ وب‌سایتی نمی‌خواهد به سایتی که مشکل دارد پیوند دهد، بنابراین ChatGPT پاسخ خود را یک قدم فراتر از آنچه من می‌پرسیدم گرفت، مشکل را به من اطلاع داد و راه‌حلی را ارائه داد.

من از توصیه ربات چت استفاده کردم و اجازه دادم الگوی ایمیل بهتری برای من ایجاد کند.

توجه داشته باشید که وقتی صحبت از موفقیت ایمیل بازاریابی می شود، می خواهید تا حد امکان شخصی سازی کنید. با این حال، در این مورد، ChatGPT نه تنها به من پایه و اساس خوبی برای آن دسترسی به بک لینک داد، بلکه کمی مشاوره هم به من ارائه کرد!

 

9. Schema Markup را ایجاد کنید

Schema زبانی است که موتورهای جستجو برای نمایش داده ها از آن استفاده می کنند. نشانه گذاری طرحواره مجموعه ای از کد است که به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا اطلاعات موجود در وب سایت شما را که در حال خزیدن است، درک کنند.

نشانه‌های مختلفی برای داده‌ها وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید، از جمله:

-سوالات متداول
-اطلاعات ویدیویی
-قیمت
-رتبه بندی و بررسی
بسیاری از مردم نمی دانند که نشانه گذاری طرحواره چگونه کار می کند، پس چرا اجازه ندهیم هوش مصنوعی آن را مدیریت کند؟

برای یافتن پرسش‌ها و پاسخ‌های خوب برای طرح سؤالات متداول خود، کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید و ببینید چه نتایجی در بخش‌های پاسخنامه Google و افراد نیز سؤال می‌کنند.

خواهید دید که مردم بیشتر از همه چه چیزی می پرسند و کدامیک از نتایج جستجوی گوگل بیشترین توجه را به خود جلب می کند.

 

10. ساخت عبارات منظم (Regex) و کمک به گزارش

یک کد یا «regex» یک زبان برنامه‌نویسی است که امکان جستجوی متنی را که شامل قابلیت‌های جستجوی پیچیده‌تر است، مانند تطابق جزئی، جستجوهای حساس به حروف بزرگ و سایر گزینه‌های پیشرفته را می‌دهد.

عبارات منظم ابزار بسیار مفیدی برای گزارش‌دهی هستند، زیرا می‌توانند به ابزارهایی مانند Google Analytics یا Google Search Console اجازه دهند مجموعه‌های بسیار خاصی از صفحات را برای جمع‌آوری داده‌های شما مشاهده کنند.

اگر در مورد برخی از عملکردهای regex کنجکاو هستید، توصیه می‌کنم برای غواصی عمیق‌تر به راهنمای بیان منظم گوگل نگاهی بیندازید، اما اجازه دهید به ChatGPT برگردیم.

با بازگشت به نمونه پیتزافروشی خود، فرض کنید می‌خواستم ببینم سه مکان من در  شرق تهران چگونه هستند. من میتوانم با ChatGPT یک regex ایجاد کنم که به طور خاص بر روی آن بخش تمرکز دارد.

ChatGPT به جای اینکه مجبور باشم تمام URL های ممکن را باز کنم و اطلاعات آنرا بخوانم ، کارهای سنگینی را برای من انجام می دهد و در وقت من صرفه جویی می کند. در مواردی که ممکن است ده ها یا صدها صفحه داشته باشید که می خواهید در یک Regex واحد جمع کنید، این بسیار ارزشمند است. برای مثال، می‌توانید آن را به Google Analytics یا Google Search Console متصل کنید تا ببینید بخش‌های مختلف محتوا در طول زمان یا در مقابل یکدیگر چگونه عمل می‌کنند.


نتیجه

نتیجه

استفاده از ChatGPT برای سئو اساساً به شما یک کارمند اضافی می‌دهد تا ایده‌های خود را با آن‌ها طوفان فکری کنید.

و آن کارمند اتفاقاً دسترسی فوری به محتوا در سراسر اینترنت دارد.

اگر می‌خواهید برای استراتژی سئوی هوش مصنوعی خود بیشترین بهره را از ChatGPT SEO ببرید، در اینجا چند نکته برای استفاده راحت از آن وجود دارد:

در هر مرحله از فرآیند SEO - ChatGPT می تواند نقش خود را ایفا کند:

تحقیق در مورد کلمات کلیدی – ChatGPT می تواند لیستی از کلمات کلیدی را برای شما ایجاد کند تا محتوا را در اطراف خود بسازید.
ایده پردازی و استراتژی محتوا – اکنون آن کلمات کلیدی را به ChatGPT متصل کنید و از آن بخواهید موضوعات محتوایی را برای هر یک و همچنین ایده های منحصر به فردی برای به اشتراک گذاری آن محتوا به صورت آنلاین ارائه دهد.
نوشتن و ایجاد ابرداده – این ایده‌ها را می‌گیرد و نسخه‌های مختلفی از محتوا را برای کار شما آماده می‌کند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان تگ‌های کپی یا عنوان واقعی و توضیحات متا برای Google استفاده کنید.
ویرایش – پس از تهیه پیش نویس و تولید محتوا، یک بار دیگر آن را از طریق ChatGPT اجرا کنید تا هرگونه خطای گرامری را برجسته کنید.
اشتراک گذاری – هنگامی که محتوای خود را منتشر کردید، می توانید از ChatGPT بخواهید پیش نویس های ایمیلی را برای دسترسی به بک لینک ایجاد کند که باعث افزایش اعتبار دامنه صفحه وب شما می شود.

 

همانطور که با این پلت فرم راحت تر می شوید، راه های منحصر به فرد بیشتری را برای استفاده از آن کشف خواهید کرد.

به یاد داشته باشید: ChatGPT فقط ابزار دیگری برای استفاده برای SEO است، نه تنها منبع موجود. این هنوز یک محصول جدید است و خطاها و پیچیدگی‌های مورد انتظار زیادی وجود دارد که باید با رشد آن برطرف شود. در عین حال، قابلیت‌های آن تکامل می‌یابد و قابلیت‌های خلاقانه‌تری را برای همه ما در کارمان باز می‌کند.

آینده هوش مصنوعی برای برخی دلهره آور به نظر می رسد، اما به عنوان بازاریاب، ما باید آن را بپذیریم تا روند ایجاد خود را در حال حاضر بهبود ببخشیم به جای اینکه نگران باشیم که بعداً جایگزین ما شود.


صادق معنوی
محمد صادق معنوی
مدرس، منتور و مشاور دیجیتال مارکتینگ

من محمد صادق معنوی دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت کسب و کار هستم. من در سال های گذشته به عنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ با کسب و کارهایی در ابعاد مختلف و در صنایع مختلف همکاری داشته ام. و به آنها کمک کرده ام تا دید آنلاین خود را افزایش دهند، سرنخ ایجاد کنند و درآمد خود را از طریق استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ موثر افزایش دهند. بیشتر



مقاله قبلیدیجیتال مارکتینگ چیست؟
مقاله بعدیشرح شغل مشاور دیجیتال مارکتینگ
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه