بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال از کانال‌ها و داده‌های دیجیتال برای ایجاد تجربیات شخصی‌سازی‌شده و جذاب برای مشتری استفاده می‌کند که باعث افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری بالقوه و وفاداری مشتری می‌شود. دیجیتال مارکتینگ استفاده از فناوری برای ارتباط با مشتریان به روش‌های معنادار، در هر مرحله از سفرشان، برای به حداکثر رساندن نتایج تجاری است.


اهمیت بازاریابی دیجیتال

اهمیت بازاریابی دیجیتال

این روزها دنیای بازاریابی دیجیتال، دنیایی بزرگ و پیچیده است، پر از فناوری‌های در حال تغییر، افزایش انتظارات مشتری و فشار همه جانبه برای رشد و نوآوری. مصرف‌کنندگان آنلاین زندگی می‌کنند و نبرد برای جلب توجه و وفاداری آنها هرگز تا این حد شدید نبوده است. ۸۰٪ از بازاریابان موافقند که تجربیات مشتری عامل اصلی تمایز است که فشار زیادی را بر تیم‌های بازاریابی برای ارائه بهترین‌ها وارد می‌کند.

جایی که این تجربیات اتفاق می‌افتند نیز تغییر کرده است. کسب‌وکارها قبلاً منحصراً از طریق تبلیغات در بیلبوردها، روزنامه‌ها، مجلات، رادیو یا تلویزیون به مشتریان دسترسی داشتند. اکنون، کسب‌وکارها می‌توانند با ۹۲٪ از آمریکایی‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند از طریق کانال‌های دیجیتال شامل رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های خبری، موبایل و ایمیل ارتباط برقرار کنند.

بیایید اصول اصلی اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را به روش صحیح تجزیه و تحلیل کنیم.


تعریف بازاریابی دیجیتال

تعریف بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال هر اقدام بازاریابی است که در پلتفرم‌های دیجیتال انجام می‌شود، صرف نظر از اینکه دستگاه به اینترنت متصل باشد یا خیر. زیر چتر بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین قرار دارد که شامل بازاریابی ایمیلی، تبلیغات پولی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و سئو می‌شود.

اصطلاحات «بازاریابی دیجیتال» و «بازاریابی آنلاین» اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما بازاریابان باید از تفاوت آنها آگاه باشند. «بازاریابی دیجیتال» تمام استراتژی‌های بازاریابی را که از خدمات دیجیتال (مانند رسانه‌های اجتماعی یا تبلیغات تلویزیونی) استفاده می‌کنند، توصیف می‌کند، در حالی که «بازاریابی آنلاین» استراتژی‌های بازاریابی را که از طریق اینترنت اجرا می‌شوند، توصیف می‌کند. در حالی که مرز بین آنها می‌تواند مبهم شود، درک فعلی از این اصطلاحات، بازاریابی آنلاین را به عنوان نوعی بازاریابی دیجیتال تعریف می‌کند.


مزایای بازاریابی دیجیتال

مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال برای رشد کسب و کار در دنیای فناوری محور امروز بسیار مهم است. مصرف‌کنندگان هر روز ساعت‌های زیادی را صرف چک کردن ایمیل، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، خواندن اخبار و خرید آنلاین می‌کنند.

استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌تواند پتانسیل درآمد و رشد را افزایش دهد.

برخلاف تاکتیک‌های قدیمی مانند بیلبوردها و تبلیغات رادیویی، بازاریابی دیجیتال به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مخاطبان ایده‌آل خود را با دقت هدف قرار دهند، که منجر به بازگشت سرمایه (ROI) بالاتری نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی و آفلاین می‌شود.

علاوه بر دستیابی به مخاطب هدفمند، مزایای دیگری نیز برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد، از جمله:

مقرون به صرفه است: کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​اغلب برای رقابت با برندهای بزرگ تلاش می‌کنند. بازاریابی دیجیتال به هموار کردن مسیر کمک می‌کند. با یک استراتژی بازاریابی دیجیتال شفاف، حتی یک بودجه کوچک نیز می‌تواند به هدایت مشتریان و سرنخ‌ها به وب‌سایت، اپلیکیشن یا فروشگاه حضوری شما کمک کند.

اندازه‌گیری آن آسان است: برخی از کمپین‌های بازاریابی، بازگشت سرمایه مناسبی ایجاد می‌کنند، اما نسبت دادن یک فروش به یک تبلیغ خاص یا مشاهده معیارهای موفقیت واضح دشوار است. با استفاده از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال یکپارچه، می‌توانید کاربران را در کل چرخه خرید ردیابی کنید تا بهتر بفهمید چه چیزی مؤثر است - و چه چیزی می‌تواند بهبود یابد. در واقع، ۷۲٪ از تیم‌های بازاریابی با عملکرد بالا، عملکرد را در لحظه تجزیه و تحلیل می‌کنند.

این امر باعث افزایش تعامل می‌شود: با بازاریابی دیجیتال، برندها می‌توانند با مشتریان در هر کجای مسیر مشتری که هستند، تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توانید از یک پلتفرم آموزش دهید، به سوالات پاسخ دهید، حتی خدمات مشتری ارائه دهید.

برای مشتریان شخصی‌سازی شده است: بازاریابی دیجیتال امکان تقسیم‌بندی مشتریان بر اساس علایق و سابقه تعامل آنها را فراهم می‌کند تا تجربیات شخصی‌سازی شده‌ای را در مقیاس بزرگ ایجاد کند. این به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد که در هر مرحله از مسیر، مشتریان را تحت تأثیر قرار دهند.

امکان به‌روزرسانی و بهینه‌سازی وجود دارد: هنگامی که یک نامه مستقیم در حال ارسال است یا یک بیلبورد نصب می‌شود، نمی‌توانید تغییراتی ایجاد کنید. با بازاریابی دیجیتال، برندها می‌توانند تیترهای مختلف را آزمایش کنند، غلط‌های املایی را برطرف کنند و تبلیغات را با کلیک چند دکمه تغییر دهند و تغییرات بلافاصله ظاهر می‌شوند.


انواع مختلف بازاریابی دیجیتال چیست؟

انواع مختلف بازاریابی دیجیتال چیست؟

ده‌ها کانال بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می‌توانید برای اجرای استراتژی خود از آنها استفاده کنید، از جمله سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، پیامک و موارد دیگر. تعداد زیاد گزینه‌ها می‌تواند بسیار زیاد باشد.

در زیر توضیحاتی در مورد چهار نوع اساسی بازاریابی دیجیتال آمده است: بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)، پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) و بازاریابی ایمیلی. به یاد داشته باشید، بازاریابی دیجیتال قابل تنظیم و تغییر آسان است. اگر یک استراتژی به اندازه دلخواه شما موفق نبود، در برنامه خود تجدید نظر کنید، پلتفرم‌ها یا تاکتیک‌ها را تغییر دهید و چیز جدیدی را امتحان کنید.

 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، تیک‌تاک و اینستاگرام برای ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه و هدایت مشتریان بالقوه یا فروش استفاده می‌کند.

دو نوع اصلی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی وجود دارد:

رسانه‌های اجتماعی درونگرا: ارسال اطلاعات آموزشی، به اشتراک گذاری منابع، استفاده از تبلیغات پولی (مانند آنهایی که یک کمپین تولید سرنخ را تبلیغ می‌کنند)، حتی به اشتراک گذاری میم‌های خنده‌دار، که همه اینها به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود رابطه برقرار کنید.

رسانه‌های اجتماعی برون‌گرا: نظر دادن در مورد سایر پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی یا شرکت در گفتگوهای هشتگ، برداشت‌های مدرن از سبک کلاسیک «وقفه» بازاریابی برون‌گرا هستند که به آگاهی از برند و ایجاد برند کمک می‌کنند.

تقریباً هر نوع کسب‌وکاری، از یک کسب‌وکار تجارت الکترونیک کوچک گرفته تا سازمان‌های بزرگ، می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش تعامل با مشتری، جذب مشتری بالقوه و فروش استفاده کنند.

اینها مزایای اصلی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند:

هدف‌گیری دقیق: اکثر پلتفرم‌ها به تیم‌های بازاریابی اجازه می‌دهند تا پروفایل‌های ایده‌آل مشتری را بر اساس جمعیت‌شناسی، علایق، موقعیت مکانی و زبان هدف قرار دهند. این امر از هدر رفتن هزینه تبلیغات برای دسترسی به مخاطبانی که به کمپین شما علاقه‌ای ندارند، جلوگیری می‌کند.

ایجاد آگاهی و اعتماد به برند: مصرف‌کنندگان معمولاً اولین باری که در مورد یک برند می‌شنوند، خریدی انجام نمی‌دهند. با رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید چندین بار در طول مسیر قیف فروش به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

مقرون به صرفه است: بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان با بودجه کم یا بدون بودجه انجام داد. در حالی که باید برای تبلیغات هزینه کنید، برندها می‌توانند از طریق حساب‌های برند، به صورت رایگان پست بگذارند و با مصرف‌کنندگان تعامل داشته باشند. نتایج با قابلیت نظارت آسان: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای شخص ثالث، داشبوردهای تحلیلی و ردیابی ارائه می‌دهند تا بتوانید نتایج را رصد کنید، تعاملات را پیگیری کنید و مخاطبان خود را بهتر بشناسید.

 

بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)

بهینه‌سازی موتور جستجو یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که به یک وب‌سایت کمک می‌کند تا در نتایج جستجو، زمانی که کاربران یک کلمه یا عبارت را در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ جستجو می‌کنند، ظاهر شود. سئو برای همه سازمان‌ها، از جمله شرکت‌های کوچک محلی، برندهای آنلاین و شرکت‌ها، مؤثر و ضروری است.

چرا سئو اهمیت دارد؟ وقتی مصرف‌کنندگان به دنبال راه‌حلی برای یک چالش هستند، چه آن چالش این باشد که برای شام چه چیزی بخورند یا از کدام پردازنده پرداخت برای کسب و کار خود استفاده کنند، به یک موتور جستجو مراجعه می‌کنند. در آنجا، آنها نظرات را می‌خوانند، سوالات فنی می‌پرسند و جستجوهای دیگری را انجام می‌دهند که به جایگاه آنها در سفر مشتری‌شان مرتبط است.

هر روز تقریباً 5.9 میلیون جستجو در گوگل انجام می‌شود. در یک پنجره جدید باز می‌شود. سئو به کسب و کار شما کمک می‌کند تا زمانی که کاربران عبارات مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می‌کنند، ظاهر شود.

انواع مختلفی از سئو وجود دارد. این موارد عبارتند از:

محلی: زیرمجموعه‌ای از سئو که به کسب و کارهایی مانند یک رستوران خانوادگی کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی محلی ظاهر شوند.

فنی: بهینه‌سازی فنی وب‌سایت‌ها برای بهبود توانایی خزنده‌های موتور جستجو در خزیدن و فهرست‌بندی صفحات وب، که اغلب توسط یک توسعه‌دهنده یا توسعه‌دهنده حرفه‌ای سئو انجام می‌شود و می‌تواند شامل تغییراتی در کد سایت باشد.

سئوی داخلی: تکنیک‌های بهینه‌سازی که برای صفحات وب‌سایت شما که برای بینندگان قابل مشاهده هستند اعمال می‌شود، مانند اضافه کردن لینک‌های داخلی، بهینه‌سازی پست‌های وبلاگ برای سئو یا استفاده از عبارات کلیدی در تگ‌های عنوان.

سئوی خارجی: تکنیک‌های بهینه‌سازی که در خارج از وب‌سایت شما اتفاق می‌افتد، مانند ایجاد بک لینک، استفاده از روابط عمومی و اطلاعیه‌های خبری یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای هدایت نتایج سئو.

 

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

PPC به استفاده از تبلیغات پولی برای دسترسی به مخاطبان بسیار هدفمند اشاره دارد. به عنوان مثال، می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید که مشتریان بالقوه شما را که از سایت خبری مورد علاقه‌تان بازدید می‌کنند، هدف قرار دهد. همچنین می‌توانید از Google Ads برای هدف قرار دادن کاربرانی که عبارت خاصی مانند "خرید یک لپ‌تاپ جدید [نام تجاری]" را جستجو می‌کنند، استفاده کنید.

برخلاف تبلیغات بیلبورد یا رادیویی، که در آن کسب‌وکارها از قبل پرداخت می‌کنند، با PPC فقط در صورتی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربر واقعاً روی تبلیغات شما کلیک کند. برخی از پلتفرم‌ها بر اساس نمایش یا مشاهده هزینه دریافت می‌کنند، اما این مورد کمتر رایج است.

به PPC فکر می‌کنید؟ در اینجا چهار مزیت وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

ترافیک خود را پیگیری کنید: استفاده از پارامترهای ماژول‌های ردیابی Urchin (UTM) به شما این امکان را می‌دهد که ببینید ترافیک تبلیغات شما به کجا می‌رود - و چند بار تبدیل می‌شود.

به سرعت تغییرات را ایجاد کنید: آیا اشتباه کرده‌اید یا می‌خواهید یک رویکرد بازاریابی جدید را آزمایش کنید؟ با PPC، می‌توانید تبلیغات را در عرض چند دقیقه تغییر داده و دوباره راه‌اندازی کنید.

به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید: با پلتفرم‌های تبلیغاتی پولی مانند گوگل ادز و بینگ، می‌توانید دقیقاً بر اساس فهرست آدرس‌های ایمیل داخلی، مشتریان فعلی، اطلاعات جمعیتی خاص یا رفتار در محل، انتخاب کنید که می‌خواهید به چه کسانی دسترسی پیدا کنید.

گسترش دسترسی: اگر در حال راه‌اندازی یک محصول جدید هستید یا می‌خواهید به یک بازار جدید گسترش پیدا کنید، PPC می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند تا به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کند.

چه بخواهید یک برند جدید راه‌اندازی کنید یا مشتریان گذشته را برگردانید، PPC می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی‌تان کمک کند. در اینجا درباره گوگل ادز، پلتفرم PPC گوگل، بیشتر بدانید.

 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا کمپین‌هایی که برای کسب و کار شما از طریق پیام‌های ایمیل ارسال می‌شوند، یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است، زیرا تقریباً هر مصرف‌کننده‌ای در ایالات متحده و بیشتر مصرف‌کنندگان در جهان، یک آدرس ایمیل دارند. در سال ۲۰۲۲، ایمیل ۸۰٪ از کل پیام‌های بازاریابی برون‌مرزی را تشکیل می‌داد.

مزایای بیشتر بازاریابی ایمیلی عبارتند از:

کنترل کامل: برخلاف سئو یا رسانه‌های اجتماعی، که در آن شرکت‌های دیگر (گوگل، بینگ، فیس‌بوک، توییتر) ارتباط و دسترسی شما را کنترل می‌کنند، بازاریابی ایمیلی به شما امکان می‌دهد مستقیماً با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنید. شما باید بهینه‌سازی کنید تا مطمئن شوید که معیارهای ایمیل شما سالم می‌مانند و بهترین شیوه‌های بازاریابی ایمیلی وجود دارد که باید دقیقاً به همین دلیل دنبال شوند.

تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی مخاطبان: نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیل‌های مختلف به مخاطبان مختلف یا شخصی‌سازی استراتژی‌های بازاریابی برای هر مشترک را ممکن می‌سازد.

بازگشت سرمایه بالا: بازاریابی ایمیلی بازگشت سرمایه بالایی دارد و آن را به یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین استراتژی‌های بازاریابی تبدیل می‌کند. سازگار با هوش مصنوعی: بازاریابی ایمیلی به طور منحصر به فردی برای بهره‌مندی از فناوری هوش مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده که زمان ارسال را بهینه می‌کند یا هوش مصنوعی مولد که به شخصی‌سازی خطوط موضوع و محتوا کمک می‌کند، مناسب است.

علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی می‌تواند در هر مرحله از قیف بازاریابی و پس از خرید نیز استفاده شود. به عنوان مثال، می‌توانید ترافیک را به وبلاگ خود هدایت کنید، محصول جدیدی را عرضه کنید، فروش جمعه سیاه خود را تبلیغ کنید، به کاربران یادآوری کنید که پس از رها کردن سبد خرید خود، خرید را تکمیل کنند و پس از فروش از آنها نظرخواهی کنید.

اولین مراحل در بازاریابی ایمیلی، ایجاد یک لیست ایمیل و یافتن بهترین پلتفرم بازاریابی ایمیلی است. سپس، این نکات بازاریابی ایمیلی را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق دنبال کنید.

 


چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنیم؟

چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنیم؟

یکی از مزایای اصلی بازاریابی دیجیتال، امکان ایجاد تغییرات در حال حرکت است. از آزمایش استراتژی خود و سپس تغییر به استراتژی دیگر در صورت عدم مشاهده نتایج مورد انتظار پس از چند هفته نترسید.

در اینجا یک راهنمای هفت مرحله‌ای برای کمک به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای کسب و کار شما ارائه شده است.

اهداف خود را مشخص کنید: چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ به عنوان مثال، آیا می‌خواهید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید، سرنخ‌های بیشتری کسب کنید، فروش را 20٪ افزایش دهید یا یک محصول جدید را در سه ماهه بعدی عرضه کنید؟ از چارچوب SMART و V2MOM برای ایجاد اهداف عملی استفاده کنید.

مخاطب هدف خود را تعریف کنید: می‌خواهید به چه کسی دسترسی پیدا کنید؟ آنها چند سال دارند، کجا زندگی می‌کنند و علایق آنها چیست؟ شرکت‌های B2B باید اندازه شرکت، صنعت و درآمد حساب هدف خود را در نظر بگیرند.

کانال بازاریابی دیجیتال مناسب را انتخاب کنید: از اهداف و مخاطبان هدف خود برای تصمیم‌گیری در مورد موثرترین کانال استفاده کنید. به عنوان مثال، یک شرکت B2B که می‌خواهد به مدیران ارشد بازاریابی دسترسی پیدا کند، در لینکدین نسبت به تیک‌تاک موفقیت بیشتری خواهد داشت. با این حال، بازاریابی ایمیلی می‌تواند برای اکثر اهداف بازاریابی و کسب‌وکارها مؤثر باشد و باید بخشی از یک کمپین بازاریابی یکپارچه باشد.

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPIها را تعیین کنید: چگونه تعیین می‌کنید که آیا یک کمپین به اهداف شما می‌رسد؟ KPIها به بازاریابان کمک می‌کنند تا داده‌ها را به بینش‌های عملی تبدیل کنند. به عنوان مثال، اگر هدف شما هدایت ترافیک به یک وبلاگ از طریق یک کمپین ایمیلی است، می‌توانید از نرخ کلیک در وبلاگ یا ایمیل خود برای دیدن میزان اثربخشی استراتژی‌ها و کمپین‌های خود استفاده کنید.

یک برنامه راه‌اندازی ایجاد کنید: مشخص کنید که برای اجرای کمپین خود به چه چیزی نیاز دارید، چه کسی باید درگیر شود و همه چه کاری باید انجام دهند. منابعی مانند نویسندگان و طراحان مورد نیاز برای راه‌اندازی کمپین خود را در نظر بگیرید. یک تقویم راه‌اندازی ایجاد کنید تا همه در مسیر باشند.

معیارها را پیگیری کنید: آیا تبلیغات شما باعث فروش می‌شود؟ آیا برای کلمات کلیدی و اصطلاحات هدفمند رتبه‌بندی می‌شوید؟ پیگیری و بررسی معیارها با کمک نرم‌افزار تجزیه و تحلیل بازاریابی، پاسخ‌هایی به این سؤالات ارائه می‌دهد.

استراتژی خود را بهینه کنید: معیارها را برای چند هفته پیگیری کنید. آیا کمپین به اهداف شما می‌رسد؟ اگر نه، استراتژی خود را تنظیم کنید. متن تبلیغ جدید، عناوین، خطوط موضوع، عناوین پست وبلاگ و صفحات فرود را بهینه کنید یا کلمات کلیدی جدید را آزمایش کنید.

 

نحوه بودجه‌بندی برای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال مؤثر است و باید بخشی از بودجه کلی بازاریابی شما برای آن کنار گذاشته شود. صنعت، مخاطبان هدف و استراتژی شما بر تصمیمات بودجه شما تأثیر می‌گذارند.

کسب و کارهای کوچک می‌توانند این چهار مرحله را برای تنظیم بودجه اولیه بازاریابی دیجیتال دنبال کنند.

بودجه خود را با استراتژی خود هماهنگ کنید: مطمئن شوید پولی که خرج می‌کنید صرف دسترسی به مخاطبان هدف شما می‌شود. اگر استراتژی بازاریابی شما بر دسترسی به یک مخاطب هدف خاص متمرکز باشد، تقسیم بودجه بازاریابی شما به طور ناچیز در طیف وسیعی از جمعیت‌ها، تغییری ایجاد نخواهد کرد.

هزینه فعلی خود را حسابرسی کنید: به آنچه که قبلاً هر ماه، سه ماه و سال برای بازاریابی هزینه کرده‌اید نگاه کنید و آن بودجه را بین ابتکارات بازاریابی فعلی خود تقسیم کنید.

اندازه‌گیری و ارزیابی: اگر امتیاز خود را ثبت نکنید، تعیین موفقیت دشوار است. بازگشت سرمایه بازاریابی خود را با ردیابی تجزیه و تحلیل‌های کلیدی در هر کانال پیگیری کنید. از KPI هایی که به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود ایجاد کرده‌اید استفاده کنید و برای آسان‌تر کردن آن، داشبوردهایی راه‌اندازی کنید.

هزینه‌های خود را کاهش دهید: به تمام تلاش‌های بازاریابی فعلی نگاهی بیندازید و هر کدام را که راکد هستند یا حتی بازگشت سرمایه منفی ایجاد می‌کنند، متوقف کنید. با مذاکره با فروشندگان و حذف موارد بودجه‌ای غیرضروری، هزینه‌ها را کاهش دهید. این مراحل را دنبال کنید تا در نهایت به یک بودجه پایه و مختصر و یک نمای ساده از استراتژی اصلی بازاریابی خود برسید. به کانال‌هایی که برای شما عملکرد خوبی دارند نگاه کنید و بر اساس داده‌ها، کمپین‌ها و اولویت‌های جدیدی ایجاد کنید.

 

تشکیل یک تیم بازاریابی دیجیتال

داشتن یک تیم بازاریابی دیجیتال بخش مهمی از موفقیت است. خبر خوب این است که می‌توانید تیم بازاریابی دیجیتال خود را متناسب با نیازها، بودجه و اهداف خاص خود سفارشی کنید.

ابتدا، تصمیم بگیرید که آیا یک تیم داخلی یا یک آژانس خارجی به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. یک تیم داخلی ممکن است کسب و کار شما را بهتر درک کند و تغییرات را سریع‌تر اجرا کند، زیرا نیازی به آموزش پروژه نیست. آژانس‌ها اغلب منابع و مجموعه مهارت‌های تخصصی بیشتری دارند که می‌تواند نتایج را سریع‌تر ارائه دهد.

در اینجا سه ​​مرحله برای تشکیل تیم بازاریابی دیجیتال شما آورده شده است.

1-اهداف و استراتژی کلی که می‌خواهید اجرا کنید را مشخص کنید. اگر نمی‌دانید که ابتدا به یک بازاریاب محتوا نیاز دارید یا یک مدیر سئو، پیدا کردن تیم مناسب دشوار است.

2-یک تیم را بر اساس مجموعه مهارت‌ها و تجربه مرتبط آنها انتخاب کنید. اگر در حال تشکیل یک تیم داخلی هستید، علایق شخصی و توانایی یادگیری آنها را نیز در نظر بگیرید. بازاریابی دیجیتال به سرعت تغییر می‌کند، بنابراین تمایل به یادگیری و به‌روز ماندن در مورد تاکتیک‌های فعلی بسیار مهم است.

3-برای موفقیت بلندمدت برنامه‌ای ایجاد کنید. مرتباً با تیم در ارتباط باشید تا ببینید آیا به منابع، آموزش یا ابزار اضافی نیاز دارند یا خیر. اگر کسب و کار شما تازه بازاریابی دیجیتال را شروع کرده است، رویکرد ترکیبی درون سازمانی و برون سپاری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، از اعضای تیم بخواهید وبلاگ بنویسند، اما یک تیم سئو خارجی برای بهینه سازی وب سایت خود استخدام کنید.


آینده بازاریابی دیجیتال: روندهای برتر

آینده بازاریابی دیجیتال: روندهای برتر

بازاریابی دیجیتال دائماً در حال تغییر است. گوگل الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند. پلتفرم‌های جدید رسانه‌های اجتماعی سهم بازار را افزایش می‌دهند. حتی ترجیحات مصرف‌کننده نیز می‌تواند بر مؤثرترین استراتژی‌ها تأثیر بگذارد.

در اینجا چند روند بازاریابی دیجیتال وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

 

اتوماسیون بازاریابی دیجیتال

-اتوماسیون بازاریابی دیجیتال از ابزارهایی برای خودکارسازی وظایف تکراری بازاریابی استفاده می‌کند. در واقع، نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی توسط ۸۸٪ از سازمان‌های بازاریابی استفاده می‌شود.

-این به بازاریابان دیجیتال و رهبران کسب‌وکار زمان بیشتری می‌دهد تا روی وظایفی که نیاز به لمس انسانی دارند تمرکز کنند. در اینجا چند روش وجود دارد که اتوماسیون می‌تواند به موفقیت بازاریابی دیجیتال کمک کند.

اتوماسیون رسانه‌های اجتماعی: پست‌ها را از قبل برنامه‌ریزی کنید، از قالب‌ها برای پاسخ به سوالات رایج مشتریان استفاده کنید یا مقالاتی را که ممکن است برای مخاطبان شما جالب باشد، به‌طور خودکار ارسال کنید.

ایجاد گزارش‌های بازاریابی دیجیتال: قالب‌ها را ایجاد کنید و پلتفرم‌های مختلف را برای تولید خودکار گزارش‌های بازاریابی متصل کنید. وقتی مجبور نیستید زمان بیشتری را صرف جمع‌آوری داده‌ها کنید، زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل نتایج خواهید داشت.

اتوماسیون بازاریابی ایمیلی: کمپین‌های قطره‌ای ایجاد کنید تا به‌طور خودکار پیام‌های هدفمند را در زمان مناسب ارسال کنید. اتوماسیون همچنین می‌تواند به تقسیم‌بندی مخاطبان، ارسال ایمیل‌های بازیابی سبد خرید و تعامل با کاربران از طریق پیام‌های بازاریابی ایمیلی کمک کند.

هوش مصنوعی مولد: به جای نوشتن ده ایمیل برای مخاطبان مختلف، بازاریابان می‌توانند یک ایمیل «پایه» بنویسند و از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد انواع شخصی‌سازی‌شده برای هر تعداد مخاطبی که می‌خواهند استفاده کنند.

هدف‌گذاری و پیشنهاد قیمت تبلیغات: پلتفرم‌هایی مانند گوگل ادز از اتوماسیون و هوش مصنوعی برای تنظیم خودکار پیشنهاد قیمت و هدف‌گذاری تبلیغات استفاده می‌کنند. این برای تیم‌هایی با تجربه محدود تبلیغات کلیکی ایده‌آل است.

اتوماسیون فروش و CRM: ارسال خودکار پیام‌های شخصی‌سازی‌شده، اطلاع‌رسانی به تیم‌های فروش از سرنخ‌های جدید، ایجاد حساب‌های سرنخ جدید و موارد دیگر با اتوماسیون فروش و CRM.

 

هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی به نرم‌افزار یا الگوریتم‌هایی اشاره دارد که می‌توانند با به‌کارگیری درس‌های آموخته‌شده در یک موقعیت در موقعیت دیگر «یاد بگیرند». در بازاریابی دیجیتال، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به انجام فرآیندهای هوشمند، مانند پیش‌بینی نتایج، برنامه‌ریزی استراتژی‌های جدید، جمع‌آوری و وارد کردن داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و موارد دیگر کمک کنند.

مزایای متعددی برای هوش مصنوعی وجود دارد، از جمله:

-بهبود مقیاس‌پذیری با خودکارسازی وظایفی که قبلاً نیاز به انجام دستی آن وظایف توسط انسان داشتند، مانند تولید سرنخ با هوش مصنوعی.

-کاهش هزینه‌های بازاریابی دیجیتال با اجازه دادن به ماشین‌ها برای انجام وظایف کم‌اهمیت‌تر بازاریابی.

-ارائه بینش‌های دقیق‌تر و جمع‌آوری داده‌های بیشتر تا تیم‌ها بتوانند تأثیر کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را بهتر تجسم کنند.

-برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد موفقیت بازاریابی دیجیتال، اینجا را کلیک کنید.

 

بازاریابی دیجیتال در متاورس

متاورس اصطلاحی است که برای توصیف نسل بعدی تجربیات اینترنتی که در حال ورود به عرصه عمومی هستند، استفاده می‌شود.

جزئیات فنی زیربنای این فناوری جدید پیچیده و به سرعت در حال تکامل است. به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، نیازی نیست که در مورد نحوه عملکرد دقیق آن، وارد جزئیات شوید. اگر علاقه‌مند هستید، توضیحات عالی زیادی وجود دارد که به تاریخچه، پیشرفت‌های فنی و چشم‌اندازهای آینده‌نگرانه‌ای که اینترنت را شکل می‌دهند، می‌پردازند.

با این اوصاف، در اینجا مروری بر سه فناوری نوظهور که بازاریابان دیجیتال باید از آنها آگاه باشند، ارائه شده است.

متاورس، چشم‌اندازی برای اینترنتی متشکل از دنیاهای مجازی فراگیر است، بسیار شبیه به آنچه در فیلم‌های Snow Crash، Ready Player One و سایر آثار علمی تخیلی به تصویر کشیده شده است. این دنیاها نویدبخش تجربیات غنی رسانه‌ای، املاک و مستغلات دیجیتال و سیستم‌های اقتصادی هستند که دنیای آنلاین و آفلاین را به هم پیوند می‌دهند. یک راه سرگرم‌کننده برای تصور آن، تصور دوباره اینترنت توسط گیمرها است. اگرچه ما هنوز با یک دنیای کاملاً تحقق‌یافته که دنیای واقعی و دیجیتال را در هم می‌آمیزد، فاصله زیادی داریم، بازی‌هایی مانند Fortnite، Minecraft و Roblox و پلتفرم‌های جدیدتر مانند Meta Horizons، Decentraland و The Sandbox گوشه‌ای از آنچه در راه است را ارائه می‌دهند.

بازاریابی دیجیتال می‌تواند به رشد کسب و کار شما، باز کردن کانال‌های درآمدی جدید، یافتن سرنخ‌ها و افزایش فروش کمک کند. با این حال، هیچ استراتژی یکسانی وجود ندارد که برای همه برندها مناسب باشد.

از کوچک شروع کنید. یک پلتفرم یا کانال را انتخاب کنید که مخاطبان شما زمان زیادی را در آن می‌گذرانند. محتوای مفید برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید. و به یاد داشته باشید، بازاریابی دیجیتال به فروش کمک می‌کند، اما همه چیز در مورد ایجاد روابط با مشتریان شماست.



منبع: salesforce.com


صادق معنوی
محمد صادق معنوی
مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ و محقق تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت کسب و کار و هوش تجاری هستم. من یک محقق و پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال، هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی و مشاور ارشد و بهترین مدرس بازاریابی دیجیتال هستم. علاقه‌مندی من ترکیب فناوری‌های نوین با استراتژی‌های خلاقانه برای ایجاد راهکارهای مؤثر در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال است.

با سال‌ها تجربه در دیجیتال مارکتینگ، تحلیل داده‌ها، اتوماسیون بازاریابی، و بهینه‌سازی عملکرد دیجیتال، توانسته‌ام به کسب‌وکارها کمک کنم تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و هوش تجاری، تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند و مسیر رشد خود را هموار کنند.

علاقه‌مندی من به تحول دیجیتال، فراتر از یک تخصص، یک رسالت است.اینکه چگونه نوآوری‌های فناورانه می‌توانند دنیای بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار را متحول کنند و در حد امکان افتخار مشاوره و آموزش را در مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها، ماهان، مجتمع فنی تهران، موسسه آموزش عالی برهان و سازمانهای تجاری را هم دارم. در این وب‌سایت، تجربیات، پژوهش‌ها، و بینش‌های من در این حوزه را با شما به اشتراک می‌گذارم

بیایید آینده دیجیتال را با هم بسازیم!
                                              

ادامه


مقاله قبلیآیا مدیران سازمانها باید به مشاوران مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ اعتماد کنند؟
مقاله بعدیبازگشت سرمایه بازاریابی چیست؟
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه