دهها کانال بازاریابی دیجیتال وجود دارد که میتوانید برای اجرای استراتژی خود از آنها استفاده کنید، از جمله سایتهای رسانههای اجتماعی، پیامک و موارد دیگر. تعداد زیاد گزینهها میتواند بسیار زیاد باشد.
در زیر توضیحاتی در مورد چهار نوع اساسی بازاریابی دیجیتال آمده است: بازاریابی رسانههای اجتماعی، بهینهسازی موتور جستجو (سئو)، پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) و بازاریابی ایمیلی. به یاد داشته باشید، بازاریابی دیجیتال قابل تنظیم و تغییر آسان است. اگر یک استراتژی به اندازه دلخواه شما موفق نبود، در برنامه خود تجدید نظر کنید، پلتفرمها یا تاکتیکها را تغییر دهید و چیز جدیدی را امتحان کنید.
بازاریابی رسانههای اجتماعی
بازاریابی رسانههای اجتماعی از پلتفرمهایی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین، تیکتاک و اینستاگرام برای ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه و هدایت مشتریان بالقوه یا فروش استفاده میکند.
دو نوع اصلی بازاریابی رسانههای اجتماعی وجود دارد:
رسانههای اجتماعی درونگرا: ارسال اطلاعات آموزشی، به اشتراک گذاری منابع، استفاده از تبلیغات پولی (مانند آنهایی که یک کمپین تولید سرنخ را تبلیغ میکنند)، حتی به اشتراک گذاری میمهای خندهدار، که همه اینها به شما کمک میکند تا با مخاطبان خود رابطه برقرار کنید.
رسانههای اجتماعی برونگرا: نظر دادن در مورد سایر پروفایلهای رسانههای اجتماعی یا شرکت در گفتگوهای هشتگ، برداشتهای مدرن از سبک کلاسیک «وقفه» بازاریابی برونگرا هستند که به آگاهی از برند و ایجاد برند کمک میکنند.
تقریباً هر نوع کسبوکاری، از یک کسبوکار تجارت الکترونیک کوچک گرفته تا سازمانهای بزرگ، میتوانند از رسانههای اجتماعی برای افزایش تعامل با مشتری، جذب مشتری بالقوه و فروش استفاده کنند.
اینها مزایای اصلی بازاریابی رسانههای اجتماعی هستند:
هدفگیری دقیق: اکثر پلتفرمها به تیمهای بازاریابی اجازه میدهند تا پروفایلهای ایدهآل مشتری را بر اساس جمعیتشناسی، علایق، موقعیت مکانی و زبان هدف قرار دهند. این امر از هدر رفتن هزینه تبلیغات برای دسترسی به مخاطبانی که به کمپین شما علاقهای ندارند، جلوگیری میکند.
ایجاد آگاهی و اعتماد به برند: مصرفکنندگان معمولاً اولین باری که در مورد یک برند میشنوند، خریدی انجام نمیدهند. با رسانههای اجتماعی، میتوانید چندین بار در طول مسیر قیف فروش به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.
مقرون به صرفه است: بازاریابی رسانههای اجتماعی را میتوان با بودجه کم یا بدون بودجه انجام داد. در حالی که باید برای تبلیغات هزینه کنید، برندها میتوانند از طریق حسابهای برند، به صورت رایگان پست بگذارند و با مصرفکنندگان تعامل داشته باشند. نتایج با قابلیت نظارت آسان: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و ابزارهای شخص ثالث، داشبوردهای تحلیلی و ردیابی ارائه میدهند تا بتوانید نتایج را رصد کنید، تعاملات را پیگیری کنید و مخاطبان خود را بهتر بشناسید.
بهینهسازی موتور جستجو (سئو)
بهینهسازی موتور جستجو یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که به یک وبسایت کمک میکند تا در نتایج جستجو، زمانی که کاربران یک کلمه یا عبارت را در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ جستجو میکنند، ظاهر شود. سئو برای همه سازمانها، از جمله شرکتهای کوچک محلی، برندهای آنلاین و شرکتها، مؤثر و ضروری است.
چرا سئو اهمیت دارد؟ وقتی مصرفکنندگان به دنبال راهحلی برای یک چالش هستند، چه آن چالش این باشد که برای شام چه چیزی بخورند یا از کدام پردازنده پرداخت برای کسب و کار خود استفاده کنند، به یک موتور جستجو مراجعه میکنند. در آنجا، آنها نظرات را میخوانند، سوالات فنی میپرسند و جستجوهای دیگری را انجام میدهند که به جایگاه آنها در سفر مشتریشان مرتبط است.
هر روز تقریباً 5.9 میلیون جستجو در گوگل انجام میشود. در یک پنجره جدید باز میشود. سئو به کسب و کار شما کمک میکند تا زمانی که کاربران عبارات مرتبط با کسب و کار شما را جستجو میکنند، ظاهر شود.
انواع مختلفی از سئو وجود دارد. این موارد عبارتند از:
محلی: زیرمجموعهای از سئو که به کسب و کارهایی مانند یک رستوران خانوادگی کمک میکند تا در نتایج جستجوی محلی ظاهر شوند.
فنی: بهینهسازی فنی وبسایتها برای بهبود توانایی خزندههای موتور جستجو در خزیدن و فهرستبندی صفحات وب، که اغلب توسط یک توسعهدهنده یا توسعهدهنده حرفهای سئو انجام میشود و میتواند شامل تغییراتی در کد سایت باشد.
سئوی داخلی: تکنیکهای بهینهسازی که برای صفحات وبسایت شما که برای بینندگان قابل مشاهده هستند اعمال میشود، مانند اضافه کردن لینکهای داخلی، بهینهسازی پستهای وبلاگ برای سئو یا استفاده از عبارات کلیدی در تگهای عنوان.
سئوی خارجی: تکنیکهای بهینهسازی که در خارج از وبسایت شما اتفاق میافتد، مانند ایجاد بک لینک، استفاده از روابط عمومی و اطلاعیههای خبری یا استفاده از رسانههای اجتماعی برای هدایت نتایج سئو.
پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
PPC به استفاده از تبلیغات پولی برای دسترسی به مخاطبان بسیار هدفمند اشاره دارد. به عنوان مثال، میتوانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید که مشتریان بالقوه شما را که از سایت خبری مورد علاقهتان بازدید میکنند، هدف قرار دهد. همچنین میتوانید از Google Ads برای هدف قرار دادن کاربرانی که عبارت خاصی مانند "خرید یک لپتاپ جدید [نام تجاری]" را جستجو میکنند، استفاده کنید.
برخلاف تبلیغات بیلبورد یا رادیویی، که در آن کسبوکارها از قبل پرداخت میکنند، با PPC فقط در صورتی هزینه پرداخت میکنید که کاربر واقعاً روی تبلیغات شما کلیک کند. برخی از پلتفرمها بر اساس نمایش یا مشاهده هزینه دریافت میکنند، اما این مورد کمتر رایج است.
به PPC فکر میکنید؟ در اینجا چهار مزیت وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
ترافیک خود را پیگیری کنید: استفاده از پارامترهای ماژولهای ردیابی Urchin (UTM) به شما این امکان را میدهد که ببینید ترافیک تبلیغات شما به کجا میرود - و چند بار تبدیل میشود.
به سرعت تغییرات را ایجاد کنید: آیا اشتباه کردهاید یا میخواهید یک رویکرد بازاریابی جدید را آزمایش کنید؟ با PPC، میتوانید تبلیغات را در عرض چند دقیقه تغییر داده و دوباره راهاندازی کنید.
به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید: با پلتفرمهای تبلیغاتی پولی مانند گوگل ادز و بینگ، میتوانید دقیقاً بر اساس فهرست آدرسهای ایمیل داخلی، مشتریان فعلی، اطلاعات جمعیتی خاص یا رفتار در محل، انتخاب کنید که میخواهید به چه کسانی دسترسی پیدا کنید.
گسترش دسترسی: اگر در حال راهاندازی یک محصول جدید هستید یا میخواهید به یک بازار جدید گسترش پیدا کنید، PPC میتواند به کسب و کار شما کمک کند تا به مخاطبان گستردهتری دسترسی پیدا کند.
چه بخواهید یک برند جدید راهاندازی کنید یا مشتریان گذشته را برگردانید، PPC میتواند به شما در رسیدن به اهداف بازاریابیتان کمک کند. در اینجا درباره گوگل ادز، پلتفرم PPC گوگل، بیشتر بدانید.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یا کمپینهایی که برای کسب و کار شما از طریق پیامهای ایمیل ارسال میشوند، یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است، زیرا تقریباً هر مصرفکنندهای در ایالات متحده و بیشتر مصرفکنندگان در جهان، یک آدرس ایمیل دارند. در سال ۲۰۲۲، ایمیل ۸۰٪ از کل پیامهای بازاریابی برونمرزی را تشکیل میداد.
مزایای بیشتر بازاریابی ایمیلی عبارتند از:
کنترل کامل: برخلاف سئو یا رسانههای اجتماعی، که در آن شرکتهای دیگر (گوگل، بینگ، فیسبوک، توییتر) ارتباط و دسترسی شما را کنترل میکنند، بازاریابی ایمیلی به شما امکان میدهد مستقیماً با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنید. شما باید بهینهسازی کنید تا مطمئن شوید که معیارهای ایمیل شما سالم میمانند و بهترین شیوههای بازاریابی ایمیلی وجود دارد که باید دقیقاً به همین دلیل دنبال شوند.
تقسیمبندی و شخصیسازی مخاطبان: نرمافزار بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیلهای مختلف به مخاطبان مختلف یا شخصیسازی استراتژیهای بازاریابی برای هر مشترک را ممکن میسازد.
بازگشت سرمایه بالا: بازاریابی ایمیلی بازگشت سرمایه بالایی دارد و آن را به یکی از مقرونبهصرفهترین استراتژیهای بازاریابی تبدیل میکند. سازگار با هوش مصنوعی: بازاریابی ایمیلی به طور منحصر به فردی برای بهرهمندی از فناوری هوش مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی پیشبینیکننده که زمان ارسال را بهینه میکند یا هوش مصنوعی مولد که به شخصیسازی خطوط موضوع و محتوا کمک میکند، مناسب است.
علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی میتواند در هر مرحله از قیف بازاریابی و پس از خرید نیز استفاده شود. به عنوان مثال، میتوانید ترافیک را به وبلاگ خود هدایت کنید، محصول جدیدی را عرضه کنید، فروش جمعه سیاه خود را تبلیغ کنید، به کاربران یادآوری کنید که پس از رها کردن سبد خرید خود، خرید را تکمیل کنند و پس از فروش از آنها نظرخواهی کنید.
اولین مراحل در بازاریابی ایمیلی، ایجاد یک لیست ایمیل و یافتن بهترین پلتفرم بازاریابی ایمیلی است. سپس، این نکات بازاریابی ایمیلی را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق دنبال کنید.