چگونه عصر دیجیتال فرآیند فروش را متحول می‌کند؟

شاید تصورش سخت باشد، اما زمانی بود که محصولات فقط به صورت فیزیکی فروخته می‌شدند و فروشندگان به عنوان متخصصانی شناخته می‌شدند که قبل از هر فروشی باید به آنها مراجعه کرد.

اما عادات مصرف‌کنندگان تغییر می‌کند، که اغلب به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی تغییر می‌کند. در طول چند سال گذشته، فروش اجتماعی توجه متخصصان فروشی را که به دنبال موفقیت در چشم‌انداز خرید مشتریِ در حال تغییر هستند، به خود جلب کرده است. با پیش‌بینی ۲.۵۵ میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سراسر جهان و اینکه مصرف‌کنندگان ۵ برابر بیشتر از اوایل دهه ۲۰۰۰ به محتوای دیجیتال وابسته هستند، واضح است که فضای دیجیتال آمده است تا بماند.

سازمانی که به دنبال افزایش فروش است، طیف وسیعی از فناوری‌های دیجیتال را برای انتخاب و بهبود قدرت فروش کسب‌وکار خود در اختیار دارد. اما، صرفاً به‌کارگیری و استفاده از این فناوری‌ها کافی نیست. باید یک استراتژی فروش دیجیتال وجود داشته باشد که سازمان را به عنوان یک کل هدایت کند.

علیرغم موفقیت آن در تقویت فرآیند فروش، دو سوم شرکت‌ها استراتژی رسانه‌های اجتماعی برای تیم‌های فروش خود ندارند. به عنوان یکی از قدرتمندترین و مؤثرترین شاخه‌های فروش دیجیتال، فروش اجتماعی به نظر می‌رسد که کم‌ارزش و کم‌استفاده شده است. برای اصلاح این موضوع، بیایید به ابتدا برگردیم.


فروش اجتماعی چیست؟

فروش اجتماعی چیست؟

به طور خلاصه، فروش اجتماعی زمانی است که فروشندگان از رسانه‌های اجتماعی برای تعامل مستقیم با مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنند. فروشندگان اجتماعی موفق را می‌توان به عنوان رهبران فکری توسط مشتریان بالقوه در نظر گرفت، زیرا آنها از طریق بینش‌های صنعت، به اشتراک گذاشتن تخصص و ارائه راه‌حل برای سوالات رایج مصرف‌کنندگان از طریق ایجاد یا به اشتراک گذاشتن محتوای آموزنده، ارزش ایجاد می‌کنند.

در نهایت هدف این تاکتیک، ایجاد اعتماد در مشتری است تا زمانی که آنها آماده سرمایه‌گذاری در یک سرویس یا محصول شوند.

ایده معاصر فروش اجتماعی به حدود سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد، زمانی که دانشگاه بریتیش کلمبیا مطالعه‌ای انجام داد و کشف کرد که در جایی که شباهت‌های اتفاقی بین خریدار و فروشنده وجود دارد، احتمال وقوع خرید بیشتر است.

نایجل ادلشاین، پیشگام بازاریابی دیجیتال و بنیانگذار عبارت « فروش ۲.۰»، این علم را با استفاده از اصول فروش اجتماعی به کار گرفت تا تکنیک‌های خود را بر جلب نظر مشتریان بالقوه با حضور در مقابل آنها متمرکز کند، نه اینکه سعی کند یک بار در اتاق، از طریق یک سخنرانی یا در یک جلسه، فروش را قطعی کند.

در دنیای دیجیتال متصل امروز، مردم بیش از هر زمان دیگری حق اظهار نظر دارند - و مشتریان می‌توانند تقریباً هر چیزی را که در مورد یک محصول یا خدمات می‌خواهند، با چند کلیک ماوس از یکدیگر دریابند.

تحقیقات اخیر توسط پرایس واترهاوس کوپر نشان داد که ۷۸٪ از مصرف‌کنندگان هنگام خرید به نوعی تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، در حالی که تقریباً نیمی از آنها گفته‌اند که بررسی‌ها، نظرات و بازخوردها در رسانه‌های اجتماعی بر رفتار خرید آنها تأثیر گذاشته است. البته، این اعتماد و اتکا به شبکه‌های دیجیتال، کشف اطلاعات منفی در مورد یک کسب‌وکار در وب را آسان می‌کند؛ اما پتانسیل عظیمی نیز برای تأثیرگذاری مثبت بر تصمیم خرید مصرف‌کننده از طریق فروش اجتماعی وجود دارد.


چرا فروش اجتماعی اینقدر مهم است؟

چرا فروش اجتماعی اینقدر مهم است؟

مصرف‌کنندگان امروزی باهوش هستند و کمتر تحت تأثیر تکنیک‌های فروش سنتی قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه ۹۰٪ از تصمیم‌گیرندگان هرگز به تماس‌های سرد پاسخ نمی‌دهند، دیگر کافی نیست که یک ذهنیت یکسان برای همه در برنامه فروش آنلاین سازمان خود اتخاذ کنید.

ضروری است که تلاش‌های تیم فروش خود را متناسب با فرد تنظیم کنید. اساساً، بخش بزرگی از فروش اجتماعی، فکر کردن به مسائل از دیدگاه مشتری و نزدیک شدن به آنها با یک مقدمه گرم است، نه یک سخنرانی سرد و غیرشخصی - و این یک مهارت ضروری و ارزشمند است.

وقتی صحبت از فروش می‌شود، مهم‌ترین چیزی که اینترنت در آن برتری دارد، توسعه روابط است. در کنار ایجاد روابط، اینترنت فرصتی برای ایجاد اعتماد با مشتریان موجود و بالقوه و در نهایت افزایش فروش ارائه می‌دهد.

موفقیت این تاکتیک توسط افراد تأثیرگذاری مانند فوربس گزارش شده است، به طوری که ۷۸ درصد از فروشندگانی که از پلتفرم‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، نسبت به همتایان خود که از رسانه‌های غیراجتماعی استفاده می‌کنند، عملکرد بهتری دارند و ۲۳ درصد از سهمیه خود فراتر رفته‌اند.

اینترنت مخرب‌ترین نیرویی است که در طول عمرم دیده‌ام. عملکردهای فروش به دلیل ضرورت محض، دستخوش تحول عظیمی شده‌اند. دلیل تغییر آنها، پاسخ مستقیم به این واقعیت است که خریدار در حال تغییر است - جیل رولی، مبلغ فروش اجتماعی

برای رقابت در عرصه دیجیتال، IBM تصمیم گرفت استراتژی فروش خود را متناسب با نیازهای مصرف‌کننده امروزی تنظیم کند.

آی‌بی‌ام با همکاری موسسه بازاریابی دیجیتال ، شیوه فروش خدمات فناوری اطلاعات خود به مصرف‌کنندگان را از طریق یک برنامه فروش دیجیتال سفارشی‌سازی‌شده متحول کرد. این برنامه، تیم فروش داخلی شرکت را برای دسترسی به مشتریان بالقوه با استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی آموزش می‌داد.

نتایج باورنکردنی بود. در سطح جهانی، ۸۰٪ از فروشندگان اعلام کردند که گواهینامه سفارشی در فروش دیجیتال حرفه‌ای، توانایی‌های فروش آنها را افزایش داده یا خواهد داد، در حالی که ۸۴٪ احساس می‌کردند که این برنامه به آنها کمک می‌کند تا در شغل خود عملکرد بهتری داشته باشند.

با توجه به موفقیت این برنامه، IBM قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۶، تمام نیروی کار جهانی خود را در برنامه فروش اجتماعی آموزش دهد.


آینده فروش دیجیتال

آینده فروش دیجیتال

در حالی که فروش اجتماعی در بین متخصصان فروش رواج پیدا کرده است، فروش دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود است و فرصت‌های بزرگی را برای سازمان‌هایی که می‌خواهند به صورت آنلاین پیشرفت کنند، ارائه می‌دهد.

با تمرکز فروش اجتماعی بر دارایی‌های اجتماعی، فروش دیجیتال شامل بهره‌برداری از دارایی‌های دیجیتال می‌شود. این دارایی‌ها شامل فعالیت‌هایی مانند اتوماسیون فروش، CRM، ارائه‌های آنلاین، مستندسازی دیجیتال و غیره می‌شود. با ایجاد یک ساختار سازمانی پیرامون محتوا و محیطی برای اندازه‌گیری میزان مصرف آن، می‌توان علاقه و قصد خرید خریدار را اندازه‌گیری و تحت تأثیر قرار داد تا به فروش منجر شود.

به طور خلاصه، فروش دیجیتال بخش مهمی از فرآیند فروش است، در حالی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی زمینه افزایش درآمد را فراهم می‌کند. اگر شرکت شما نمی‌خواهد از قافله عقب بماند، آموزش کارکنان خود برای درک و مهار قدرت فناوری‌های دیجیتال، با قادر ساختن آنها به ارتباط با مصرف‌کنندگان در این پلتفرم‌ها (که ظاهراً فهرست بی‌پایانی از آنها وجود دارد)، منجر به ایجاد سرنخ (لید) می‌شود، در حالی که به آنها استقلال می‌دهد تا با ابزارهای جدیدی که در اختیارشان قرار گرفته است، تا حد امکان خلاق باشند.


در پایان...

در پایان...

با توجه به اینکه تحول دیجیتال اکنون برای سازمان‌های جهانی بیشتر از یک انتخاب، یک ضرورت است، رهبران فروش بخش جدایی‌ناپذیری از موفقیت فروش هستند.

 

منبع: digitalmarketinginstitute


صادق معنوی
محمد صادق معنوی
مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ و محقق تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر، مدیریت کسب و کار (MBA-مارکتینگ) و مدیریت فناوری اطلاعات (BI) هستم. من یک محقق و پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال، هوش تجاری، هوش مصنوعی و مشاور ارشد و استاد مدرس بازاریابی دیجیتال هستم. علاقه‌مندی من ترکیب فناوری‌های نوین با استراتژی‌های خلاقانه برای ایجاد راهکارهای مؤثر در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال است.

با سال‌ها تجربه در دیجیتال مارکتینگ، تحلیل داده‌ها، اتوماسیون بازاریابی، و بهینه‌سازی عملکرد دیجیتال، توانسته‌ام به کسب‌وکارها کمک کنم تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و هوش تجاری، تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند و مسیر رشد خود را هموار کنند.

علاقه‌مندی من به تحول دیجیتال، فراتر از یک تخصص، یک رسالت است.اینکه چگونه نوآوری‌های فناورانه می‌توانند دنیای بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار را متحول کنند و در حد امکان افتخار مشاوره و آموزش را در مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها، ماهان، مجتمع فنی تهران، موسسه آموزش عالی برهان و سازمانهای تجاری را هم دارم. در این وب‌سایت، تجربیات، پژوهش‌ها، و بینش‌های من در این حوزه را با شما به اشتراک می‌گذارم

بیایید آینده دیجیتال را با هم بسازیم!
                                              

ادامه


مقاله قبلیبازگشت سرمایه بازاریابی چیست؟
مقاله بعدیچگونه در عصر تحول دیجیتال بفروشیم؟
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه