نقش هوش مصنوعی در تحول دیجیتال (تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی)

هوش مصنوعی (AI) در حال متحول کردن نحوه‌ی عملکرد کسب‌وکارها است و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای تحول دیجیتال در صنایع مختلف ارائه می‌دهد. در اینجا مروری بر چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر تحول دیجیتال ارائه می‌دهیم:


تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال یکی از جدیدترین و شگفت‌انگیزترین پدیده‌های جهان است. تحول دیجیتال به ادغام فناوری‌های دیجیتال در تمام حوزه‌های یک کسب‌وکار اشاره دارد که اساساً نحوه عملکرد و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می‌دهد.  تحول دیجیتال به استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تغییر فرآیندها و خدمات تجاری سنتی و غیر دیجیتال موجود یا ایجاد فرآیندها و خدمات جدید به منظور برآورده کردن انتظارات در حال تحول بازار و مشتریان اشاره دارد.

هر بخش به دنبال تحولی دیجیتال است که کارایی و بهره‌وری آن را افزایش دهد. تحول دیجیتال همچنین تأثیر زیادی بر بازار جهانی دارد، زیرا ارزش بازار تحول دیجیتال به ۸۸۰.۲۸ میلیارد دلار می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های جهانی برای تحول دیجیتال تا سال ۲۰۲۶ به ۳.۴ تریلیون دلار برسد. ۷۴٪ از سازمان‌ها تحول دیجیتال را یک اولویت اصلی می‌دانند.
 


هوش مصنوعی در تحول دیجیتال چیست؟

هوش مصنوعی در تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال خوب است، اما برای اینکه در تمام صنایع به بهترین شکل ممکن انجام شود، نیاز به چیزی قدرتمندتر دارد. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که روند تحول دیجیتال را به‌طور مثبت بهبود بخشد. هوش مصنوعی همچنین تأثیر زیادی بر بخش کسب‌وکار داشته است، زیرا ۸۴٪ از کسب‌وکارها در حال بررسی یا استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ابتکارات دیجیتال-محور مانند ارتباطات هوش مصنوعی یا پیاده‌سازی محیط کار از راه دور هستند.
اگر درباره هوش مصنوعی در تحول دیجیتال صحبت کنیم، هوش مصنوعی نقش مهمی در تحول دیجیتال از طریق جنبه‌های مختلفی مانند اتوماسیون فرآیندها، تحلیل داده‌ها برای کسب بینش و امکان‌پذیر ساختن تصمیم‌گیری‌های آگاهانه دارد. هوش مصنوعی به افزایش کارایی، نوآوری و سازگاری کمک می‌کند و تغییرات تحولی را در صنایع مختلف به وجود می‌آورد.


هوش مصنوعی چگونه به بهبود تحول دیجیتال کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی چگونه به بهبود تحول دیجیتال کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی با قادر ساختن شرکت‌ها به تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها، خودکارسازی وظایف پیچیده و شخصی‌سازی تجربیات مشتری، این فرآیند را ارتقا داده است. چند مورد از مهم‌ترین کمک‌های هوش مصنوعی در تحول دیجیتال در زیر ذکر شده است:

-بسیاری از ابزارهای تحلیلی دیجیتال نمی‌توانند داده‌ها را تحلیل کرده و بینش‌هایی ارائه دهند، اما با کمک هوش مصنوعی، این ابزارهای تحلیلی می‌توانند به‌خوبی حجم وسیع داده‌ها را تحلیل کنند.
-پشتیبانی دستی از مشتریان نمی‌تواند نیازهای هر مشتری را برآورده کند، در حالی که چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به‌راحتی مشکلات را بدون نیاز به کار زیاد حل کنند.
-در صنایع مختلف، ابزارهای زیادی در زمینه تحول دیجیتال وجود دارد که نمی‌توانند به افزایش بهره‌وری کمک کنند، در حالی که ادغام با هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای مختلفی را خودکار کند که کارایی کلی را بهبود می‌بخشد.
-گاهی تصمیم‌گیری دشوار است و ابزارهای دیجیتال معمولی نمی‌توانند به شما کمک کنند، در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند پردازش زبان طبیعی را انجام دهد که تصمیمات بهتری برای مشکلات شما فراهم می‌آورد.


مزایای هوش مصنوعی در تحول دیجیتال

مزایای هوش مصنوعی در تحول دیجیتال

هوش مصنوعی احتمالاً قدرتمندترین ابزار فناوری در جهان است و ویژگی‌ها و مزایای فوق‌العاده‌ای دارد. برخی از مزایای کلیدی آن در تحول دیجیتال در زیر ذکر شده است.

1. بهبود تصمیم‌گیری
تصمیم‌گیری مهم‌ترین عامل در هر صنعتی است، زیرا یک تصمیم نادرست می‌تواند صنعت شما را نابود کند و این مشکل نمی‌تواند با ابزارهای دیجیتال عادی حل شود. در اینجا هوش مصنوعی در تحول دیجیتال نقش مهمی در شناسایی و برجسته‌سازی اطلاعات مرتبط با عملکرد محصول، بهینه‌سازی جریان کار و نتایج قابل پیش‌بینی که به بهبود جنبه تصمیم‌گیری کمک می‌کند، ایفا می‌کند.

هوش مصنوعی (AI) می‌تواند در شناسایی و تأکید بر اطلاعات حیاتی درباره عملکرد محصول، بهینه‌سازی جریان کار و پیش‌بینی پیامدها کمک کند. یک برنامه به‌دقت تعریف‌شده می‌تواند چندین شبیه‌سازی را اجرا کند و برآورد تقریبی عملکرد یک محصول جدید را در شش ماه ابتدایی وجود آن، با استفاده از داده‌های موجود، امکان‌پذیر سازد.

با چنین دانشی، تصمیم‌گیرندگان می‌توانند به‌طور مؤثرتری وظایف باقی‌مانده را ارزیابی کنند، موانع احتمالی را شناسایی کرده و پیش‌بینی‌ها و برآوردهای دقیق‌تری از زمان و منابع مورد نیاز برای پیشرفت ارائه دهند.

2. افزایش سود مالی
هوش مصنوعی نباید به عنوان جایگزینی برای قضاوت انسانی دیده شود، بلکه باید به عنوان ابزاری قدرتمند برای حداکثر کردن کارایی و دستیابی به نتایج مطلوب در زمان مناسب تلقی شود. تولیدکنندگان همواره با الزامی برای تولید مداوم اقلام کاربردی که با تمام قوانین در یک زمان‌بندی تعیین‌شده (و معمولاً رو به کاهش) مطابقت داشته باشد، مواجه هستند.

هوش مصنوعی با شناسایی پیشگیرانه مشکلات، انجام شبیه‌سازی‌ها و ارجاع به داده‌های خصوصی، به بهینه‌سازی زمان‌بندی محصولات کمک می‌کند. نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی فرآیندهای زمان‌بر را ساده کرده و اجازه می‌دهند منابع انسانی بر جنبه‌های شناختی‌تر توسعه محصول تمرکز کنند. این نه تنها نیاز به منابع را کاهش می‌دهد بلکه حاشیه سود را نیز افزایش می‌دهد.

3. بهبود قابلیت‌های تحلیل داده
مجموعه‌های داده می‌توانند وسیع و پیچیده باشند و از چندین منبع و مناطق جغرافیایی مختلف نشأت بگیرند. قبلاً جمع‌آوری، پردازش و ارزیابی این داده‌ها نیازمند زمان و نیروی انسانی قابل توجهی بود. اگرچه انسان‌ها باید همچنان نقش حیاتی در ارزیابی نهایی ایفا کنند، اما هوش مصنوعی (AI) می‌تواند هر مرحله از این فرآیند را به طور قابل توجهی تسریع و بهینه کند و نتایج داده‌ای را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری ارائه دهد.

بدون شک، هوش مصنوعی برای تولیدکنندگان بزرگ با دارایی‌های متنوع توزیع‌شده در سطح جهانی ضروری است، زیرا امکان ارائه بینش‌های عملی در زمان مناسب را فراهم می‌کند.

4. دیدگاه جامع از مشتری
پایه دنیای دیجیتال بر اساس داده‌ها بنا شده است که به طور مداوم در حال تحول از نظر ماهیت و منبع است. از نظر تاریخی, شرکت‌ها از تکنیک‌هایی مانند کوکی‌ها برای کسب درک عمیق‌تری از رفتار مصرف‌کنندگان استفاده می‌کردند. در حال حاضر، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و مسائل دیگر منجر به کاهش قابل توجه استفاده از کوکی‌ها شده است.

در نتیجه، شرکت‌ها به فناوری‌های جدیدی نیاز خواهند داشت تا درک جامع‌تری از رفتار مصرف‌کنندگان خود به دست آورند. نرم‌افزارهای تقویت‌شده با هوش مصنوعی پتانسیل تبدیل شدن به نسل بعدی فناوری را دارند که به تصمیم‌گیرندگان امکان می‌دهد درک جامع‌تر و بهتری از مشتریان خود نسبت به آنچه که کوکی‌ها قادر بودند، داشته باشند.

۵. افزایش بهره‌وری
هوش مصنوعی در تحول دیجیتال نقش کلیدی در بهینه‌سازی زمان‌بندی محصولات ایفا می‌کند، با شناسایی مشکلات پیشگیرانه، اجرای شبیه‌سازی‌ها و مقایسه داده‌های محافظت‌شده. این عملیات به طور کلی تأثیر مثبتی بر بهره‌وری دارد.

خودکارسازی مسئولیت‌های خاص راهنما از طریق هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کارآمدتر شوند. این موضوع با تحقیقات متعدد تأیید شده است که نشان می‌دهد هوش مصنوعی بهره‌وری را تا ۴۰ درصد یا بیشتر افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری را به چندین روش افزایش دهد. آن‌ها قادرند به آرامی حرکت کنند و اطلاعات را به سرعت جمع‌آوری کنند، که این امر زمان کارکنان را صرفه‌جویی می‌کند تا بر روی وظایف اصلی خود تمرکز کنند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند محاسبات پیچیده انجام دهند، الگوها را شناسایی کنند و وظایف تکراری را خودکار کنند و به شرکت‌ها مزیت رقابتی در کسب بینش برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه بدهند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی ارتباطات داخلی و خارجی سازمان‌ها را متحول کرده است، از جمله تولید محتوای ایمیل، خلاصه‌های رویداد و انواع دیگر ارتباطات تعاملی.

با استفاده از پردازش زبان طبیعی، هوش مصنوعی می‌تواند ایمیل‌هایی را که از نظر زمینه‌ای مرتبط و متناسب با گیرنده هستند، تهیه کند و بدین ترتیب زمان صرف شده برای نوشتن مکاتبات را کاهش دهد. همچنین می‌تواند نکات کلیدی از جلسات و رویدادها را خلاصه کند و اطمینان حاصل کند که اطلاعات به طور مؤثر منتشر و مستند می‌شود.

این نه تنها ارتباطات داخلی را بهبود می‌بخشد بلکه روابط مشتریان را نیز از طریق تعاملات شخصی‌سازی شده و به موقع تقویت می‌کند و همچنین بهره‌وری و کارایی را افزایش می‌دهد.

۶. ارتقاء امنیت
ابزارهای دیجیتال معمولی نمی‌توانند امنیت را بهبود بخشند زیرا به یک لایه قوی از امنیت وب برای حفاظت از داده‌ها نیاز دارند. هوش مصنوعی می‌تواند یک لایه قوی از امنیت بر روی داده‌های مورد نظر ایجاد کند که به راحتی قابل نفوذ نیست.

هوش مصنوعی به شرکت‌ها در شناسایی و جلوگیری از پیچیده‌ترین تهدیدات کامپیوتری کمک می‌کند. محصولات امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از موتورهای آموزش‌دیده یادگیری ماشین به سازمان‌ها کمک می‌کنند.

-سیستم‌ها را برای رفتارهای غیرعادی اسکن کنید (با استفاده از شناسایی الگو).
-پیش‌بینی کنید که چگونه و کجا کسب‌وکارها بیشتر احتمال دارد دچار نقض امنیت شوند برای امنیت پیشگیرانه.
-به تکنسین‌های IT درباره خطرات بالقوه اطلاع دهید.
-هوش مصنوعی هم حساب‌های تجاری و هم حساب‌های شخصی و سیستم‌ها را با انواع قابلیت‌ها محافظت می‌کند، از جمله:

• بیومتریک شامل شناسایی چهره و اسکنرهای اثر انگشت.

• احراز هویت دو مرحله‌ای.

• تولید، ذخیره و خودکارسازی رمزهای عبور پیچیده برای امنیت کامپیوتری.

• پیکربندی کنترل دسترسی به گونه‌ای که تنها کاربران مجاز بتوانند به سیستم شما دسترسی پیدا کنند.
اگر سیستم‌های IT شما آلوده شوند، هوش مصنوعی می‌تواند به شما در بازگرداندن آن‌ها به حالت قبل از وقوع حادثه با استفاده از حفاظت ضد بدافزار و ویروس کمک کند. همچنین از NLP برای هوش پیش‌بینی استفاده می‌کند و شما را از روندهای تهدیدات خاص صنعت مطلع می‌سازد.

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی کاپژمین، ۶۹٪ از شرکت‌ها معتقد بودند که پیشرفت‌های هوش مصنوعی به آن‌ها در برابر حملات سایبری کمک کرده است و سه چهارم مدیران اجرایی اظهار داشتند که هوش مصنوعی آن‌ها را به واکنش سریع‌تر در برابر نقض داده‌ها سوق داده است.


نمونه‌هایی از تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی

نمونه‌هایی از تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی

این چیز جدیدی نیست که هوش مصنوعی به تحول دیجیتال کمک می‌کند، زیرا نمونه‌های زیادی از موارد استفاده در زندگی واقعی وجود دارد. در اینجا چند نمونه از تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی که در زیر ذکر شده است، آورده شده است.

استارباکس هوش مصنوعی را در برنامه خود ادغام کرده است که به آن امکان می‌دهد پیشنهادات محصول خود را شخصی‌سازی کند و بر اساس ترجیحات مصرف‌کننده پاداش ارائه دهد، زیرا تنها سیستم‌های مبتنی بر ابر نمی‌توانند به آنها کمک زیادی کنند.

ادوبی یک برنامه ویرایش فتوشاپ است که شامل هوش مصنوعی نیز می‌شود تا ویرایش را بیش از هر زمان دیگری بهبود و ارتقا دهد.

آمازون از قدرت تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی برای درک بهتر مشتریان نسبت به خودشان استفاده کرده است. آنها با استفاده از توصیه‌های هوش مصنوعی، تجربیات خرید شخصی‌سازی شده‌ای را اجرا می‌کنند که خرده‌فروشی سنتی را به حاشیه می‌راند.


چالش‌های هوش مصنوعی در تحول دیجیتال

چالش‌های هوش مصنوعی در تحول دیجیتال

با وجود طیف وسیع قابلیت‌های هوش مصنوعی در تحول دیجیتال، این فناوری چالش‌هایی نیز دارد. در اینجا به چند چالش اشاره شده است.

-کمبود داده‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد زیرا گاهی اوقات داده‌ها می‌توانند تکه‌تکه، متناقض، ناقص یا نادرست باشند که کل خروجی را تغییر می‌دهد و نگران‌کننده است.

-بسیاری از افراد مهارت لازم برای کار با هوش مصنوعی با سیستم دیجیتال موجود را ندارند که این نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

-یکی دیگر از موارد، هزینه پیاده‌سازی هوش مصنوعی است که بسیار زیاد است، بنابراین نگران‌کننده است زیرا هر بخشی نمی‌تواند از عهده آن برآید.



منبع: aeologic.com


صادق معنوی
محمد صادق معنوی
مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ و محقق تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت کسب و کار و هوش تجاری هستم. من یک محقق و پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال، هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی و مشاور ارشد و بهترین مدرس بازاریابی دیجیتال هستم. علاقه‌مندی من ترکیب فناوری‌های نوین با استراتژی‌های خلاقانه برای ایجاد راهکارهای مؤثر در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال است.

با سال‌ها تجربه در دیجیتال مارکتینگ، تحلیل داده‌ها، اتوماسیون بازاریابی، و بهینه‌سازی عملکرد دیجیتال، توانسته‌ام به کسب‌وکارها کمک کنم تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و هوش تجاری، تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند و مسیر رشد خود را هموار کنند.

علاقه‌مندی من به تحول دیجیتال، فراتر از یک تخصص، یک رسالت است.اینکه چگونه نوآوری‌های فناورانه می‌توانند دنیای بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار را متحول کنند و در حد امکان افتخار مشاوره و آموزش را در مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها، ماهان، مجتمع فنی تهران، موسسه آموزش عالی برهان و سازمانهای تجاری را هم دارم. در این وب‌سایت، تجربیات، پژوهش‌ها، و بینش‌های من در این حوزه را با شما به اشتراک می‌گذارم

بیایید آینده دیجیتال را با هم بسازیم!
                                              

ادامه


مقاله قبلیتحول دیجیتال چیست؟ مرور سریع بر تحول دیجیتال
مقاله بعدیآیا مدیران سازمانها باید به مشاوران مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ اعتماد کنند؟
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه