بازگشت سرمایه بازاریابی چیست؟

بازگشت سرمایه بازاریابی یا نرخ بازگشت سرمایه، یک معیار عملکرد است که برای ارزیابی کارایی یک کمپین بازاریابی یا مقایسه کارایی چندین کمپین مختلف استفاده می‌شود. در این راهنما یاد بگیرید که چگونه نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی خود را اندازه‌گیری و بهبود دهید.


درک بازگشت سرمایه بازاریابی

درک بازگشت سرمایه بازاریابی

بازگشت سرمایه بازاریابی یا به اختصار MROI، بازده سرمایه‌گذاری است که شرکت شما از تمام فعالیت‌های بازاریابی خود دریافت می‌کند. این به تمام سود و رشد درآمد از تمام کانال‌های مختلف بازاریابی شما اشاره دارد. این کانال‌ها ممکن است شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال و هر نوع بازاریابی دیگری باشد.

طبق ششمین گزارش وضعیت بازاریابی از Salesforce، بهبود بازگشت سرمایه بازاریابی و نسبت‌دهی به طور مداوم به عنوان اولویت اصلی برای بازاریابان در سراسر جهان قرار دارد.

در چشم‌انداز بازاریابی که کسب‌وکارها با انتظارات فزاینده مشتریان برای تجربیات بازاریابی شخصی‌سازی‌شده در هر کانال مواجه هستند، بیش از هر زمان دیگری مهم است که بتوانید بازگشت سرمایه بازاریابی را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید. از MROI خاص کانال گرفته تا MROI کلی، هرچه بتوانید آن را با وضوح بیشتری اندازه‌گیری کنید، می‌توانید با وضوح بیشتری ثابت کنید که نرم‌افزار و استراتژی‌های بازاریابی شما کار می‌کنند.


چرا بازگشت سرمایه بازاریابی مهم است؟

چرا بازگشت سرمایه بازاریابی مهم است؟

بازگشت سرمایه بازاریابی، نحوه عملکرد بازاریابی شما و چگونگی تأثیر آن بر کسب و کار شما را نشان می‌دهد. این اطلاعات واضح می‌تواند مزایای رقابتی بزرگی را به همراه داشته باشد. وقتی داده‌های MROI به شما نشان می‌دهد که کدام کانال‌های بازاریابی مؤثرترین و سودآورترین هستند، می‌توانید هزینه‌های بازاریابی خود را برای تمرکز بر آن کانال‌ها و رسیدن به مشتریان بیشتر، تغییر دهید.


توانایی تعیین سریع و واضح مؤثرترین تاکتیک‌ها و کانال‌های بازاریابی، به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​(SMB) که بودجه محدودتری دارند و ارزش باید در اسرع وقت اثبات شود، بسیار مهم است.


استفاده از داده‌ها برای اندازه‌گیری MROI، یک نشانگر واضح برای تجزیه و تحلیل موفقیت کمپین به شما می‌دهد که به تیم بازاریابی شما اجازه می‌دهد از هزینه‌های بازاریابی خود در برابر مدیرییت و هیِت مدیره دفاع کند و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در فناوری بازاریابی را توجیه کند. این می‌تواند برای تیم‌های بازاریابی در شرکت‌هایی با هر اندازه‌ای، به ویژه در SMBها، که سرمایه‌گذاری‌های جدید در فناوری می‌تواند یک مزیت باشد، مفید باشد.


چگونه بازگشت سرمایه بازاریابی را اندازه‌گیری کنیم؟

چگونه بازگشت سرمایه بازاریابی را اندازه‌گیری کنیم؟

برخی از کسب‌وکارها در اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی با مشکل مواجه هستند. این مشکل معمولاً به دلیل داده‌های بازاریابی نامنظم، ارتباط نامشخص بین فعالیت مشتری و نتایج کسب‌وکار یا ردیابی معیارهای اشتباه است. برای غلبه بر این موانع، ابتدا به یک استراتژی برای اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی (MROI) نیاز دارید.

اجزای حیاتی هر استراتژی سنجش بازاریابی عبارتند از:

-اهداف واضحی تعیین کنید.

-هزینه‌ها را شناسایی کنید.

-فناوری مناسب را به کار بگیرید.

-فرمولی برای محاسبه MROI ایجاد کنید.

فرمول پایه MROI = (درآمد بازاریابی - هزینه بازاریابی) / هزینه بازاریابی است.

این فرمول اصلی برای هر کمپین در هر کانال ممکن به یک روش اعمال می‌شود. با این حال، روش‌های دقیق‌تر و ظریف‌تری برای محاسبه MROI وجود دارد. حتماً روشی را انتخاب کنید که برای کسب و کار شما بهترین عملکرد را داشته باشد و برای شروع استفاده از یک محاسبه‌گر ROI را در نظر بگیرید.

هنگام تدوین استراتژی خود، به خاطر داشته باشید که MROI همیشه نباید ماهیت مالی داشته باشد. پس از تنظیم روش‌هایی برای ردیابی ارزش مالی فعالیت‌های بازاریابی خود، حتماً معیارهای نرم‌تری مانند لایک‌ها و دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی را به معادله اضافه کنید.

در نهایت، محاسبه MROI در مورد تعیین بهترین راه برای ارائه مداوم بهترین تعامل به مشتریان شماست. این اعداد و ارقام دقیق، بینش روشنی در مورد پیام‌رسانی و کانال‌هایی که به بهترین شکل با مشتریان شما ارتباط برقرار می‌کنند، به شما می‌دهند - داده‌هایی را که برای شخصی‌سازی سفر مشتریان و ایجاد روابط بلندمدت با مشتری نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهند.


 بازگشت سرمایه  کانال های بازاریابی

بازگشت سرمایه کانال های بازاریابی

اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی به معنای محاسبه عملکرد بازاریابی در تک تک کانال‌ها است. در اینجا به نحوه اندازه‌گیری MROI در کانال‌های کلیدی بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم.

 

بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ

ایمیل به عنوان یک کانال بازاریابی با بازگشت سرمایه بالا، شهرت شایسته‌ای دارد. در واقع، ایمیل به طور متوسط ​​بازگشت سرمایه ۳۸۰۰٪ دارد که آن را تقریباً به بهترین سرمایه‌گذاری بازاریابی که شرکت شما می‌تواند انجام دهد تبدیل می‌کند. این امر آن را به یک کانال ضروری برای تقریباً هر کسب‌وکاری و به ویژه یک کانال مهم برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​تبدیل می‌کند.

 

اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی ایمیلی نیز نسبتاً آسان است. با ردیابی نرخ باز شدن ایمیل‌ها و کلیک روی لینک‌ها و دنبال کردن مسیر خوانندگان در وب‌سایتتان، به سرعت تصویر روشنی از آنچه برای استراتژی بازاریابی ایمیلی شما بهتر عمل می‌کند، به دست خواهید آورد.

در اینجا مثالی از محاسبه MROI ایمیل آورده شده است:

یک فروشگاه مواد غذایی محلی، هفتگی ایمیلی برای مشتریان خود ارسال می‌کند. یکی از شرکای آن، یک فروشگاه کاپ‌کیک محلی، به فروشگاه پول می‌دهد تا تبلیغی را در ایمیل خود قرار دهد.

از طریق URL ردیابی در تبلیغ ایمیلی، فروشگاه کاپ‌کیک می‌تواند ببیند که چند بازدیدکننده از وب‌سایت آن بازدید کرده‌اند و چند نفر کاپ‌کیک سفارش داده‌اند.

اگر سودی که فروشگاه کاپ‌کیک از این بازدیدکنندگان دریافت کرده بیشتر از هزینه فروشگاه برای تبلیغ ایمیلی باشد، ممکن است بخواهد تبلیغات خود را با فروشگاه مواد غذایی ادامه دهد - یا حتی با سایر فروشگاه‌های مواد غذایی برای اجرای تبلیغات مشابه تماس بگیرد.

 

بازگشت سرمایه رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای بسیاری از کسب‌وکارها، کانالی با بازگشت سرمایه بسیار بالا باشند - اما به یاد داشته باشید، همه چیز فقط اعداد و ارقام نیست. اگرچه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شما در ایجاد سرنخ، افزایش دنبال‌کننده و افزایش ترافیک وب‌سایت کمک کنند، اما در عین حال به آگاهی از برند و تأثیر فرهنگی نیز مربوط می‌شوند.

ردیابی معیارهای کلیدی رسانه‌های اجتماعی مانند لایک‌ها، دنبال‌کنندگان و بازدیدهای صفحه ضروری است زیرا به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا پیام‌رسانی شما به هدف خود رسیده است یا خیر و به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت استراتژی خود را تغییر دهید. این برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​بسیار مهم است، زیرا نشان می‌دهد که آیا بهتر است همه چیز را ارگانیک نگه دارید یا در رسانه‌های اجتماعی پولی سرمایه‌گذاری کنید.

در اینجا مثالی از محاسبه MROI رسانه‌های اجتماعی پولی آورده شده است:

یک مجله مد در تلاش است تا مشترکین بیشتری را جذب کند، بنابراین شروع به ارائه یک دوره آزمایشی رایگان می‌کند. تمام پست‌های رسانه‌های اجتماعی آن که دوره آزمایشی را تبلیغ می‌کنند، شامل یک URL ردیابی هستند.

این مجله برای افزایش پست‌های خود در رسانه‌های اجتماعی به مدت یک هفته هزینه می‌کند. در این مدت، بازدیدکنندگان جدید زیادی دریافت می‌کند که درصدی از آنها در دوره آزمایشی رایگان ثبت‌نام می‌کنند. پس از دوره آزمایشی، درصد کمتری به مشترکین پولی تبدیل می‌شوند.

تعداد نهایی مشترکین پولی به مجله مد نشان می‌دهد که آیا پرداخت هزینه برای تبلیغ پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی ارزشش را دارد یا خیر. با بازگشت و ردیابی اینکه این مشترکین از کجا آمده‌اند، همچنین نشان می‌دهد که کدام کانال‌های رسانه‌های اجتماعی منجر به ارزشمندترین سرنخ‌های جدید شده‌اند.

 

بازگشت سرمایه تبلیغات دیجیتال

انواع مختلفی از تبلیغات دیجیتال وجود دارد و اندازه‌گیری MROI همه آنها می‌تواند تصویر روشنی از ارزش هزینه‌های بازاریابی شما به شما بدهد و به شما کمک کند تا روی کانال‌های مناسب تمرکز کنید. ایمیل و رسانه‌های اجتماعی دو مورد از مهم‌ترین کانال‌های تبلیغات دیجیتال هستند، اما نمایش، بومی، جستجو و ویدیو نیز بخش اساسی تقریباً هر استراتژی بازاریابی هستند.

در اینجا مثالی از محاسبه MROI تبلیغات ویدیویی دیجیتال آورده شده است:

یک پارک تفریحی محلی یک ویدیوی کوتاه برای تبلیغ سیستم بلیط الکترونیکی جدید خود که به یک برنامه تلفن همراه متصل است، می‌سازد. این ویدیو در کانال‌های مختلف تبلیغات دیجیتال - از جمله رسانه‌های اجتماعی، نمایش و بومی در وب‌سایت پارک - به اشتراک گذاشته می‌شود و شامل یک لینک ردیابی است که به صفحه رزرو تعطیلات منتهی می‌شود.

پس از توقف پخش تبلیغات ویدیویی، پارک می‌تواند MROI تبلیغات دیجیتال را با سنجش تعداد تعطیلات جدید رزرو شده در برابر هزینه تولید ویدیو و اشتراک‌گذاری آن در سراسر آن محاسبه کند.

 

بازگشت سرمایه بازاریابی رویداد

رویدادهای زنده بخش مهمی از جذب مشتری بالقوه در B2B هستند، اما اغلب هزینه بازاریابی زیادی دارند. به همین دلیل، اندازه‌گیری دقیق MROI شما ضروری است. وقتی صحبت از رویدادها می‌شود، همه چیز از تبلیغات رویداد گرفته تا پرداخت به ارائه‌دهندگان و فروشندگان بخشی از هزینه‌های بازاریابی شماست، اما ارتباطاتی که می‌توانید با مشتریان جدید برقرار کنید، اغلب ارزش این هزینه را دارد.

در اینجا مثالی از محاسبه MROI برای یک رویداد آورده شده است:

یک شرکت معماری کوچک رویدادی را برای تبلیغ طرح‌های خود برای ساختمان‌های اداری برگزار می‌کند و مبلغ ثابتی را برای دعوت از رهبران کسب‌وکار محلی و تبلیغ رویداد از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های وب هزینه می‌کند. سایر هزینه‌های بازاریابی شامل اجاره محل برگزاری و پرداخت به فروشندگان مواد غذایی است.

در این رویداد، شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند که در لیست ایمیل شرکت ثبت نام کنند، شرکت را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنند و از همه مهمتر، همکاری با شرکت را برای طراحی یک ساختمان اداری جدید آغاز کنند. پس از رویداد، شرکت تعداد مشتریان بالقوه ایمیل ایجاد شده، دنبال‌کنندگان جدید رسانه‌های اجتماعی به دست آمده و قراردادهای جدید آغاز شده را اندازه‌گیری می‌کند. اگر ارزش این موارد بیشتر از ارزش هزینه‌های بازاریابی جمع‌آوری‌شده باشد، شرکت MROI مثبتی از رویداد خود ایجاد کرده است.


شروع به اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی خود کنید

شروع به اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی خود کنید

اندازه‌گیری دقیق بازگشت سرمایه بازاریابی، کلید بهبود استراتژی‌های بازاریابی شماست، صرف نظر از صنعت شما یا اینکه یک کسب و کار کوچک یا متوسط ​​​​هستید. وقتی از فناوری بازاریابی برای تقویت تحلیل MROI خود استفاده می‌کنید، داده‌های لازم برای ایجاد پیام‌رسانی را خواهید داشت که با مشتریان در تمام کانال‌های مورد نظرشان ارتباط برقرار می‌کند.

به همین دلیل است که بازگشت سرمایه بازاریابی شفاف، کلید موفقیت‌های کوتاه‌مدت و روابط بلندمدت با مشتری است.


صادق معنوی
محمد صادق معنوی
مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ و محقق تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت کسب و کار و هوش تجاری هستم. من یک محقق و پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال، هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی و مشاور ارشد و بهترین مدرس بازاریابی دیجیتال هستم. علاقه‌مندی من ترکیب فناوری‌های نوین با استراتژی‌های خلاقانه برای ایجاد راهکارهای مؤثر در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال است.

با سال‌ها تجربه در دیجیتال مارکتینگ، تحلیل داده‌ها، اتوماسیون بازاریابی، و بهینه‌سازی عملکرد دیجیتال، توانسته‌ام به کسب‌وکارها کمک کنم تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و هوش تجاری، تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند و مسیر رشد خود را هموار کنند.

علاقه‌مندی من به تحول دیجیتال، فراتر از یک تخصص، یک رسالت است.اینکه چگونه نوآوری‌های فناورانه می‌توانند دنیای بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار را متحول کنند و در حد امکان افتخار مشاوره و آموزش را در مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها، ماهان، مجتمع فنی تهران، موسسه آموزش عالی برهان و سازمانهای تجاری را هم دارم. در این وب‌سایت، تجربیات، پژوهش‌ها، و بینش‌های من در این حوزه را با شما به اشتراک می‌گذارم

بیایید آینده دیجیتال را با هم بسازیم!
                                              

ادامه


مقاله قبلیبازاریابی دیجیتال چیست؟
مقاله بعدی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه