اندازهگیری بازگشت سرمایه بازاریابی به معنای محاسبه عملکرد بازاریابی در تک تک کانالها است. در اینجا به نحوه اندازهگیری MROI در کانالهای کلیدی بازاریابی دیجیتال میپردازیم.
بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ
ایمیل به عنوان یک کانال بازاریابی با بازگشت سرمایه بالا، شهرت شایستهای دارد. در واقع، ایمیل به طور متوسط بازگشت سرمایه ۳۸۰۰٪ دارد که آن را تقریباً به بهترین سرمایهگذاری بازاریابی که شرکت شما میتواند انجام دهد تبدیل میکند. این امر آن را به یک کانال ضروری برای تقریباً هر کسبوکاری و به ویژه یک کانال مهم برای کسبوکارهای کوچک و متوسط تبدیل میکند.
اندازهگیری بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی ایمیلی نیز نسبتاً آسان است. با ردیابی نرخ باز شدن ایمیلها و کلیک روی لینکها و دنبال کردن مسیر خوانندگان در وبسایتتان، به سرعت تصویر روشنی از آنچه برای استراتژی بازاریابی ایمیلی شما بهتر عمل میکند، به دست خواهید آورد.
در اینجا مثالی از محاسبه MROI ایمیل آورده شده است:
یک فروشگاه مواد غذایی محلی، هفتگی ایمیلی برای مشتریان خود ارسال میکند. یکی از شرکای آن، یک فروشگاه کاپکیک محلی، به فروشگاه پول میدهد تا تبلیغی را در ایمیل خود قرار دهد.
از طریق URL ردیابی در تبلیغ ایمیلی، فروشگاه کاپکیک میتواند ببیند که چند بازدیدکننده از وبسایت آن بازدید کردهاند و چند نفر کاپکیک سفارش دادهاند.
اگر سودی که فروشگاه کاپکیک از این بازدیدکنندگان دریافت کرده بیشتر از هزینه فروشگاه برای تبلیغ ایمیلی باشد، ممکن است بخواهد تبلیغات خود را با فروشگاه مواد غذایی ادامه دهد - یا حتی با سایر فروشگاههای مواد غذایی برای اجرای تبلیغات مشابه تماس بگیرد.
بازگشت سرمایه رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی میتوانند برای بسیاری از کسبوکارها، کانالی با بازگشت سرمایه بسیار بالا باشند - اما به یاد داشته باشید، همه چیز فقط اعداد و ارقام نیست. اگرچه رسانههای اجتماعی میتوانند به شما در ایجاد سرنخ، افزایش دنبالکننده و افزایش ترافیک وبسایت کمک کنند، اما در عین حال به آگاهی از برند و تأثیر فرهنگی نیز مربوط میشوند.
ردیابی معیارهای کلیدی رسانههای اجتماعی مانند لایکها، دنبالکنندگان و بازدیدهای صفحه ضروری است زیرا به شما کمک میکند تا بفهمید که آیا پیامرسانی شما به هدف خود رسیده است یا خیر و به شما این امکان را میدهد که به سرعت استراتژی خود را تغییر دهید. این برای کسبوکارهای کوچک و متوسط بسیار مهم است، زیرا نشان میدهد که آیا بهتر است همه چیز را ارگانیک نگه دارید یا در رسانههای اجتماعی پولی سرمایهگذاری کنید.
در اینجا مثالی از محاسبه MROI رسانههای اجتماعی پولی آورده شده است:
یک مجله مد در تلاش است تا مشترکین بیشتری را جذب کند، بنابراین شروع به ارائه یک دوره آزمایشی رایگان میکند. تمام پستهای رسانههای اجتماعی آن که دوره آزمایشی را تبلیغ میکنند، شامل یک URL ردیابی هستند.
این مجله برای افزایش پستهای خود در رسانههای اجتماعی به مدت یک هفته هزینه میکند. در این مدت، بازدیدکنندگان جدید زیادی دریافت میکند که درصدی از آنها در دوره آزمایشی رایگان ثبتنام میکنند. پس از دوره آزمایشی، درصد کمتری به مشترکین پولی تبدیل میشوند.
تعداد نهایی مشترکین پولی به مجله مد نشان میدهد که آیا پرداخت هزینه برای تبلیغ پستهایش در رسانههای اجتماعی ارزشش را دارد یا خیر. با بازگشت و ردیابی اینکه این مشترکین از کجا آمدهاند، همچنین نشان میدهد که کدام کانالهای رسانههای اجتماعی منجر به ارزشمندترین سرنخهای جدید شدهاند.
بازگشت سرمایه تبلیغات دیجیتال
انواع مختلفی از تبلیغات دیجیتال وجود دارد و اندازهگیری MROI همه آنها میتواند تصویر روشنی از ارزش هزینههای بازاریابی شما به شما بدهد و به شما کمک کند تا روی کانالهای مناسب تمرکز کنید. ایمیل و رسانههای اجتماعی دو مورد از مهمترین کانالهای تبلیغات دیجیتال هستند، اما نمایش، بومی، جستجو و ویدیو نیز بخش اساسی تقریباً هر استراتژی بازاریابی هستند.
در اینجا مثالی از محاسبه MROI تبلیغات ویدیویی دیجیتال آورده شده است:
یک پارک تفریحی محلی یک ویدیوی کوتاه برای تبلیغ سیستم بلیط الکترونیکی جدید خود که به یک برنامه تلفن همراه متصل است، میسازد. این ویدیو در کانالهای مختلف تبلیغات دیجیتال - از جمله رسانههای اجتماعی، نمایش و بومی در وبسایت پارک - به اشتراک گذاشته میشود و شامل یک لینک ردیابی است که به صفحه رزرو تعطیلات منتهی میشود.
پس از توقف پخش تبلیغات ویدیویی، پارک میتواند MROI تبلیغات دیجیتال را با سنجش تعداد تعطیلات جدید رزرو شده در برابر هزینه تولید ویدیو و اشتراکگذاری آن در سراسر آن محاسبه کند.
بازگشت سرمایه بازاریابی رویداد
رویدادهای زنده بخش مهمی از جذب مشتری بالقوه در B2B هستند، اما اغلب هزینه بازاریابی زیادی دارند. به همین دلیل، اندازهگیری دقیق MROI شما ضروری است. وقتی صحبت از رویدادها میشود، همه چیز از تبلیغات رویداد گرفته تا پرداخت به ارائهدهندگان و فروشندگان بخشی از هزینههای بازاریابی شماست، اما ارتباطاتی که میتوانید با مشتریان جدید برقرار کنید، اغلب ارزش این هزینه را دارد.
در اینجا مثالی از محاسبه MROI برای یک رویداد آورده شده است:
یک شرکت معماری کوچک رویدادی را برای تبلیغ طرحهای خود برای ساختمانهای اداری برگزار میکند و مبلغ ثابتی را برای دعوت از رهبران کسبوکار محلی و تبلیغ رویداد از طریق ایمیل، رسانههای اجتماعی و کمپینهای وب هزینه میکند. سایر هزینههای بازاریابی شامل اجاره محل برگزاری و پرداخت به فروشندگان مواد غذایی است.
در این رویداد، شرکتکنندگان تشویق میشوند که در لیست ایمیل شرکت ثبت نام کنند، شرکت را در رسانههای اجتماعی دنبال کنند و از همه مهمتر، همکاری با شرکت را برای طراحی یک ساختمان اداری جدید آغاز کنند. پس از رویداد، شرکت تعداد مشتریان بالقوه ایمیل ایجاد شده، دنبالکنندگان جدید رسانههای اجتماعی به دست آمده و قراردادهای جدید آغاز شده را اندازهگیری میکند. اگر ارزش این موارد بیشتر از ارزش هزینههای بازاریابی جمعآوریشده باشد، شرکت MROI مثبتی از رویداد خود ایجاد کرده است.