دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال اقدامی است برای تبلیغ محصولات و خدمات از طریق کانال های دیجیتال مانند رسانه های اجتماعی، سئو، ایمیل و اپلیکیشن های موبایل. هر شکلی از بازاریابی که شامل دستگاه های الکترونیکی باشد، بازاریابی دیجیتال محسوب می شود.

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح کلی برای هر قدمی است که یک شرکت برای ارتباط با مشتریان از طریق فناوری دیجیتال انجام می دهد. بازاریابی دیجیتال محصولات یا خدمات را از طریق پلتفرم‌های آنلاین مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی تلفن همراه، انجمن‌های مشتریان آنلاین، وبینارها و سایر محتوای ویدیویی به مشتریان بالقوه تبلیغ می‌کند و می‌فروشد.

آیا می خواهید در مورد بازاریابی دیجیتال بیشتر بدانید؟ این راهنما همه چیزهایی را که برای آشنایی با دیجیتال مارکتینگ باید بدانید را پوشش می دهد.

مشاور دیجیتال مارکتینگ

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است

در سال 2015، بسیاری از مشتریان صدها میلیون دلار برای تبلیغات بیلبورد خرج کردند.

امروزه اکثر شرکت ها به سمت بازاریابی آنلاین رفته اند.

این به این دلیل است که گوگل و فیس بوک درآمد بیشتری نسبت به هر شرکت رسانه ای سنتی دارند. به هر حال، آنها توجه های بیشتری را به خود جلب می کنند. به همین دلیل است که بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد. همه توجهات آنجاستت.

اگر کسی به جاده نگاه نکند چه کسی آن تبلیغات را خواهد دید؟

علاوه بر این: سهم افرادی که زمان بیشتری را با استفاده از دستگاه های الکترونیکی صرف می کنند همچنان در حال افزایش است، در حالی که تبلیغات چاپی همچنان رو به کاهش است.

این بدان معناست که شما زمان زیادی برای کشف این موارد بازاریابی دیجیتال ندارید.

نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی کار به صورت آنلاین مراجعه می کنند.

اگر می خواهید به آن افراد دسترسی پیدا کنید، بازاریابی دیجیتال ضروری است.

شاید فکر می کنید یک فروشگاه محلی دارید، بنابراین نیازی نیست نگران بازاریابی دیجیتال باشید.

شما اشتباه می کنید

به گفته گوگل، 88 درصد از افرادی که در گوشی هوشمند خود جستجوی محلی انجام می دهند، در هفته آینده به فروشگاه مرتبط مراجعه می کنند.

اگر آنلاین نباشید، این ترافیک را از دست خواهید داد.

بازاریابی دیجیتال همچنین دسترسی به داده ها و تجزیه و تحلیل های بیشتری را در مورد مشتریان شما، نحوه هدایت چرخه خرید و آنچه که می خواهند، فراهم می کند.

شما باید بدانید و بدانید که چگونه از بازاریابی دیجیتال برای موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.


تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال در اوایل دهه 2000 رایج شد، اما بازاریابی دیجیتال بسیار طولانی تر بوده است.

بسیار طولانی تر. به طور دقیق حدود 100 سال بیشتر است.

 


انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

2 رکن اصلی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین است. با این اوصاف، از آنجایی که در یک راهنمای جداگانه در مورد بازاریابی آنلاین صحبت خواهم کرد، به منظور کامل بودن، فقط به حوزه های مختلف بازاریابی آنلاین اشاره می کنم.

همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می شد. این کانال ها هنوز هم وجود دارند و امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند. در زیر هشت مورد از رایج‌ترین راه‌های دیجیتالی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت تلاش‌های بازاریابی خود انتخاب کنند. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است از چندین کانال در تلاش خود استفاده کنند.

7 بخش اصلی بازاریابی آنلاین عبارتند از:

1-بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. این کانال به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.



2-بازاریابی محتوا (Content Marketing)

هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای مورد علاقه آنهاست. محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های پرداخت به ازای کلیک تبلیغ می شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و وبینارها است.


3-بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

اهداف اولیه کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ و به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.


4-تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست و فیس بوک راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.

این کمپین ها می توانند کاربران را بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی آنها (مانند سن یا جنسیت) تقسیم بندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم ها برای PPC تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.

 

5-بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین شکل های بازاریابی است و اینترنت جان تازه ای به آن بخشیده است. با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا سرنخ معرفی می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف از جمله آمازون برنامه های وابسته دارند که میلیون ها دلار در ماه به وب سایت هایی که محصولات خود را می فروشند پرداخت می کنند.


6-بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما بازاریابی ایمیلی این نیست. این نوع بازاریابی به شرکت ها اجازه می دهد تا به مشتریان بالقوه و هر فرد دیگری که به برندها و محصولات آنها علاقه مند است دسترسی پیدا کنند.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال برای افزودن سرنخ به لیست ایمیل خود استفاده می کنند. سپس، با استفاده از ایمیل مارکتینگ، قیف های جذب مشتری ایجاد می کنند تا آن سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنند.

 

7-پیام کوتاه

شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز از پیام‌های متنی (به طور رسمی به عنوان پیام کوتاه یا سرویس پیام کوتاه شناخته می‌شوند) برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصت‌هایی به مشتریان مشتاق استفاده می‌کنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیامکی برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپین‌های ارسال متن به مشتریان نیز به مشتریان اجازه می‌دهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت کنند یا به آنها بدهند.


شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی دیجیتال

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی دیجیتال

نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که بازاریابان دیجیتال از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) درست مانند بازاریابان سنتی استفاده می کنند. KPI ها روش های قابل سنجشی هستند که شرکت ها می توانند عملکرد بلندمدت بازاریابی را اندازه گیری کرده و تلاش های خود را با رقابت خود مقایسه کنند. حوزه های اندازه گیری شامل استراتژی های شرکت، اهداف و دستاوردهای مالی، فعالیت های عملیاتی و حتی کمپین های بازاریابی است.

در زیر برخی از رایج‌ترین KPIهایی که بازاریابان می‌توانند برای کمک به شرکت‌ها در دستیابی به اهداف خود استفاده کنند، آمده است:

مقالات وبلاگ: بازاریابان می توانند از این KPI برای تعیین تعداد دفعات انتشار پست های وبلاگ در هر ماه توسط یک شرکت استفاده کنند.
نرخ کلیک: شرکت ها می توانند از این KPI برای تعیین تعداد کلیک برای توزیع ایمیل استفاده کنند. این شامل تعداد افرادی است که یک ایمیل را باز می کنند و برای تکمیل فروش روی پیوند کلیک می کنند.
نرخ تبدیل: این معیار بر برنامه های تبلیغاتی فراخوان تمرکز دارد. این برنامه ها از مصرف کنندگان می خواهند که اقدامات خاصی مانند خرید یک محصول یا خدمات را قبل از پایان دوره تبلیغاتی انجام دهند. شرکت ها می توانند نرخ تبدیل را با تقسیم مشارکت های موفق بر تعداد کل درخواست های انجام شده تعیین کنند.
ترافیک در رسانه های اجتماعی: این تعداد افراد با نمایه های رسانه های اجتماعی شرکت ها تعامل دارند. این شامل لایک، دنبال کردن، بازدید، اشتراک‌گذاری و/یا سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری است.
ترافیک وب سایت: بازاریابان می توانند از این معیار برای ردیابی تعداد افرادی که از وب سایت یک شرکت بازدید می کنند استفاده کنند. مدیریت شرکت می تواند از این اطلاعات برای درک اینکه آیا طراحی و ساختار سایت به فروش کمک می کند یا خیر استفاده کند.


چالش های دیجیتال مارکتینگ

چالش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چالش های ویژه ای را برای تامین کنندگان آن ایجاد می کند. کانال های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانال ها و نحوه استفاده گیرنده ها از آنها مطلع باشند. بازاریابان باید بدانند چگونه از این کانال ها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود استفاده کنند.

جلب توجه گیرندگان دشوارتر می شود زیرا آنها به طور فزاینده ای با تبلیغات رقیب غرق می شوند. بازاریابان دیجیتال همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های عظیمی را که به دست می‌آورند و سپس بهره‌برداری از این اطلاعات در تلاش‌های بازاریابی جدید را دشوار می‌دانند.

چالش گرفتن و استفاده از داده ها به طور موثر نشان می دهد که بازاریابی دیجیتال نیازمند رویکردی به بازاریابی مبتنی بر درک عمیق رفتار مصرف کننده است. برای مثال، ممکن است نیاز باشد که یک شرکت از تکنیک‌های مختلفی مانند نقشه‌های حرارتی وب‌سایت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفر مشتری و اشکال جدید رفتار مصرف‌کننده استفاده کند.


صادق معنوی
محمد صادق معنوی
مدرس، منتور و مشاور دیجیتال مارکتینگ

من محمد صادق معنوی دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت کسب و کار هستم. من در سال های گذشته به عنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ با کسب و کارهایی در ابعاد مختلف و در صنایع مختلف همکاری داشته ام. و به آنها کمک کرده ام تا دید آنلاین خود را افزایش دهند، سرنخ ایجاد کنند و درآمد خود را از طریق استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ موثر افزایش دهند. بیشتر



مقاله قبلی
مقاله بعدیChatGPT برای سئو : 10 روش موثر برای استفاده از آن
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه